Boost je website met het wederkerigheidsprincipe: 4 praktische voorbeelden

Wederkerigheid is 1 van de 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Dit principe houdt in dat mensen de neiging hebben om iets terug te doen voor iemand die iets voor hen heeft gedaan. In de marketingwereld wordt dit principe vaak gebruikt om klanten aan te trekken en te behouden. In dit blog bespreken we 4 praktische voorbeelden van hoe je het wederkerigheidsprincipe kunt toepassen op een website.

Geen tijd om het hele blog te lezen? Met deze beknopte samenvatting ben je helemaal up-to-date.

  • Gratis content: bied gratis content aan wanneer een bezoeker bijvoorbeeld zijn gegevens aan je geeft. Denk hierbij aan een whitepaper voor het achterlaten van een e-mailadres.
  • Gratis proefperiode: laat bezoekers je dienst uitproberen door een gratis proefperiode aan te bieden. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd ook het abonnement aan te schaffen.
  • Geef een cadeautje: geef een gratis cadeautje bij een online aankoop. Hierdoor voelen klanten zich gewaardeerd en zijn ze eerder geneigd om in de toekomst weer bij jou te kopen.
  • Toon social proof op je website: beoordelingen van anderen geven nieuwe bezoekers (potentiële klanten) het gevoel dat al bestaande klanten tevreden zijn over je product of dienst.

Wil je weten of wij je hierin kunnen ondersteunen? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.

Bied gratis content aan

Een van de meest voorkomende manieren om het wederkerigheidsprincipe toe te passen op een website is door gratis content aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld een e-book, whitepaper, of infographic zijn. Door waardevolle informatie gratis weg te geven, geef je de bezoeker een reden om iets terug te doen, zoals het invullen van een enquête, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of het achterlaten van een e-mailadres.

Geef een gratis proefperiode

Een andere manier om het wederkerigheidsprincipe toe te passen, is door een gratis proefperiode aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld een gratis abonnement zijn voor een bepaalde tijd of een gratis proefversie van een product of dienst. Door mensen de kans te geven om je product of dienst gratis uit te proberen, geef je hen een reden om iets terug te doen, zoals het aanschaffen van een betaald abonnement. En wie weet, misschien zijn ze zo enthousiast dat ze een geweldige review schrijven!

Geef een cadeautje voor of na een aankoop

Geef je klanten een extraatje als ze iets bij je kopen. Denk aan een gratis sample, een extra product of korting op een volgende aankoop. Hierdoor voelen klanten zich gewaardeerd en zijn ze eerder geneigd om in de toekomst weer bij jou te kopen. Maar ook het direct weggeven van een kortingscode wanneer iemand op je website komt of het geven van korting na het inschrijven op de nieuwsbrief, geeft een bezoeker het gevoel dat hij hier ook gebruik van moet maken.

Toon social proof op je website

Tot slot kan het tonen van social proof bijdragen aan het toepassen van het wederkerigheidsprincipe. Door bijvoorbeeld klantbeoordelingen, testimonials of gebruikerservaringen te tonen op je website, geef je potentiële klanten het gevoel dat anderen tevreden zijn met je product of dienst. Hierdoor kunnen zij eerder geneigd zijn om ook iets terug te doen, zoals het delen van hun eigen ervaring of het aanbevelen van je product of dienst aan anderen.

Ga ermee aan de slag!

Wederkerigheid is een krachtig beïnvloedingsprincipe dat kan helpen bij het aantrekken en behouden van klanten. Door gratis content aan te bieden, een gratis proefperiode te geven, een cadeautje te geven en social proof te tonen, kun je dit principe effectief toepassen op jouw website. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat je iets van waarde biedt aan je bezoekers, zodat zij ook gemotiveerd zijn om iets terug te doen.

Wil je weten of wij je hierin kunnen ondersteunen? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..