Verhoog de conversie van je website met het principe van autoriteit: 4 praktische voorbeelden

Om je website te optimaliseren en meer conversies te genereren, is het van groot belang om te begrijpen hoe psychologische principes ingezet kunnen worden om de verkoop te stimuleren. Een van de invloedrijkste principes is het Cialdini-principe van autoriteit.

Het principe van autoriteit houdt in dat mensen eerder geneigd zijn om producten te kopen van personen of bedrijven die gezien worden als autoriteit op het gebied van het specifieke product of een bepaalde dienstverlening. In dit blog delen we 4 praktische voorbeelden van hoe je het principe van autoriteit kunt toepassen op jouw website, inclusief concrete voorbeelden uit de praktijk.

Geen tijd om het hele blog te lezen? Met deze beknopte samenvatting ben je helemaal up-to-date.

  • Tip 1: gebruik testimonials van experts en autoriteiten in je vakgebied.
  • Tip 2: laat zien dat je branche-ervaring hebt.
  • Tip 3: plaats keurmerken en certificeringen op je website.
  • Tip 4: laat je expertise zien!

Door het beïnvloedingsprincipe van autoriteit toe te passen, voeg je veel waarde toe aan de optimalisatiestrategie van je website. Door jezelf en jouw merk te presenteren als betrouwbaar en deskundig, vergroot je de loyaliteit en het vertrouwen van je bezoekers én verhoog je de conversies.

Wil je weten of iClicks je hierin kan ondersteunen? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.

Tip 1: gebruik testimonials van experts en autoriteiten in je vakgebied

Een effectieve manier om het principe van autoriteit toe te passen, is door testimonials van experts en autoriteiten in je vakgebied te plaatsen op je website. Dit kan bijvoorbeeld door citaten te plaatsen van bekende personen uit je branche, of door samen te werken met influencers of thought leaders in jouw vakgebied. Door de aanbeveling van een expert of autoriteit bouw je vertrouwen op bij de bezoekers van je website en vergroot je de kans dat zij overgaan tot aankoop of actie.

Tip 1 toegepast in de praktijk

deel van de productpagina van coolblue met expert-informatie uitgelicht.
Bron: Coolblue.nl – screenshot

Een voorbeeld van een bedrijf dat het principe van autoriteit succesvol toepast is Coolblue. Op de website van Coolblue vind je bij verschillende producten reviews van experts in het vakgebied. Bijvoorbeeld bij een camera vind je reviews van fotografen en bij een laptop vind je reviews van ICT-specialisten.

Door deze testimonials van experts voelen potentiële klanten zich gesterkt in hun beslissing om een product aan te schaffen. Bovendien straalt het vertrouwen uit dat Coolblue heeft in zijn producten door deze experts te betrekken bij het reviewproces. Dit vergroot de kans dat bezoekers overgaan tot aankoop, wat leidt tot meer conversies en omzet voor Coolblue.

Tip 2: laat zien dat je branche-ervaring hebt

Een andere manier om het principe van autoriteit toe te passen, is door te laten zien dat je veel ervaring hebt in jouw branche. Dit kan bijvoorbeeld door een lijst te maken van klanten die je bediend hebt, awards die je gewonnen hebt, of door te vermelden hoe lang je al actief bent in de branche. Door deze informatie te delen, vergroot je het vertrouwen bij bezoekers van je website en maak je het waarschijnlijker dat zij voor jouw diensten of producten kiezen.

Tip 2 toegepast in de praktijk

Stukje tekst van de Albert Heijn-website over hun geschiedenis
Bron: Albert Heijn – screenshot
Screenshot van de website van Albert Heijn over hun duurzame plannen voor de boeren en toekomst.
Bron: Albert Heijn – screenshot

Een bekend Nederlands bedrijf dat laat zien dat het veel ervaring heeft in zijn branche is Albert Heijn. Op de website laat het bedrijf bijvoorbeeld zien dat het al meer dan 130 jaar bestaat en dat het sindsdien veel ervaring heeft opgedaan door hoge kwaliteit producten en services aan te bieden.

Daarnaast toont Albert Heijn informatie over zijn duurzaamheidsbeleid en de inzet voor lokale boeren en producenten. Hiermee laat het bedrijf zien dat het niet alleen veel ervaring heeft in het aanbieden van hoge kwaliteit producten en services, maar ook actief bezig is met het verbeteren van het aanbod en diensten. Door deze informatie te delen, vergroot het bedrijf het vertrouwen bij klanten en is het voor hen een no-brainer om te kiezen voor Albert Heijn als ze boodschappen gaan doen.

Tip 3: plaats keurmerken en certificeringen op je website

Een derde manier om het principe van autoriteit toe te passen, is door keurmerken en certificeringen op je website te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een SSL-certificaat voor veilige betalingen of door een keurmerk van een brancheorganisatie of instantie te tonen. Door deze keurmerken en certificeringen te tonen, laat je zien dat jouw website veilig en betrouwbaar is en vergroot je het vertrouwen van bezoekers.

Tip 3 toegepast in de praktijk

Screenshot van de footer van Bol.com met keurmerken van Thuiswinkel.nl
Bron: Bol.com – screenshot

Bol.com toont verschillende keurmerken en certificeringen op zijn website. Hierdoor straalt de website autoriteit uit en vergroot het vertrouwen van bezoekers in Bol.com. Zo heeft deze webwinkel bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborg keurmerk, wat aangeeft dat het bedrijf voldoet aan de strenge eisen op het gebied van veiligheid, wetgeving en financiële stabiliteit. Hierdoor vergroot het vertrouwen van bezoekers in Bol.com.

Tip 4: laat je expertise zien!

Als je website gericht is op een bepaald onderwerp of vakgebied, dan kun je de autoriteit versterken door je expertise te laten zien. Dit kan bijvoorbeeld door middel van blogartikelen, video’s, whitepapers of webinars. Door waardevolle informatie te delen over jouw vakgebied, laat je zien dat je kennis hebt van zaken en dat mensen bij jou terecht kunnen voor betrouwbare informatie.

Tip 4 toegepast in de praktijk

Screenshot van KLM website met video's met waardevolle informatie.
Bron: blog.klm.com/nl/ – screenshot

Een bekend Nederlands bedrijf dat autoriteit uitstraalt door de expertise duidelijk te laten zien, is de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM). KLM heeft een uitgebreide blogsectie op haar website, waarin het bedrijf artikelen deelt over diverse onderwerpen. Denk hierbij aan reiservaringen, reistips en nieuws uit de luchtvaartindustrie. Door deze informatie te delen, laat KLM zien dat ze een autoriteit is op het gebied van luchtvaart. Hiermee bouwt KLM vertrouwen op bij haar klanten.

Ga ermee aan de slag!

Het beïnvloedingsprincipe van autoriteit is een krachtig middel om het vertrouwen van jouw websitebezoekers te winnen, je te onderscheiden van je concurrenten én je conversies te verhogen. Door gebruik te maken van de verschillende technieken die hierboven beschreven zijn, kun je de autoriteit van je website versterken. Zorg er wel voor dat je de technieken op een subtiele en ethische manier toepast, zodat je geen onrealistische verwachtingen schept en het vertrouwen van je bezoekers behoudt.

Wil je weten of iClicks je hierin kan ondersteunen? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..