Hoe pas je sociale bewijskracht (Social Proof) toe op je website?

In de competitievere wereld van online marketing is het belangrijk om bezoekers niet alleen aan te trekken, maar ook te overtuigen om daadwerkelijk klant te worden. Hier komen de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini om de hoek kijken, en één concept springt eruit: “social proof”.

Misschien heb je er al van gehoord, maar wist je dat dit psychologische principe een enorm verschil kan maken in de manier waarop mensen beslissingen nemen? In dit blog duiken we in de wereld van social proof volgens de inzichten van Robert Cialdini en laten we je zien hoe je dit principe slim kunt inzetten op je website. Het draait allemaal om het opbouwen van vertrouwen, het vergroten van geloofwaardigheid en uiteindelijk het stimuleren van die gewilde conversies.

Geen tijd om het hele blog te lezen? Met deze beknopte samenvatting ben je helemaal up-to-date.

  • Klantbeoordelingen en -recensies: toon echte klantbeoordelingen en -recensies bij je producten of diensten. Positieve feedback van tevreden klanten kan potentiële klanten overtuigen om ook tot aankoop over te gaan. Zorg voor diversiteit in de getoonde recensies om de geloofwaardigheid te vergroten.
  • Bekende klanten of partners: als je hebt samengewerkt met bekende klanten, merken of partners, toon deze informatie dan prominent op je website. Het associëren van je merk met bekende namen kan de geloofwaardigheid en het vertrouwen vergroten, wat potentiële klanten kan overtuigen om voor jou te kiezen.
  • Samenwerken met een bekend persoon: ga een samenwerking aan met bekende personen die jouw product of dienst kunnen aanbevelen aan je overeenkomende doelgroep. Fans van deze bekende persoon volgen sneller zijn of haar advies op, omdat ze deze persoon vertrouwen.
  • De wijsheid van de massa: de “massa” is een groep mensen die iets doet of aanschaft op basis van FOMO (Fear Of Missing Out). Toon bijvoorbeeld een sectie met “Mensen die dit item kochten, kochten ook de volgende producten” of plaats een label bij het best verkochte item. Onbewust voedt dit het vertrouwen bij de bezoeker om ervanuit te kunnen gaan dat het een goede keuze is om dat item ook te bestellen.
  • Google Mijn Bedrijf: als een bezoeker via Google op zoek gaat naar je bedrijf, wil je er staan. En dan het liefst met een beter profiel dan je concurrent. In GMB is het ook mogelijk om reviews te plaatsen, waardoor andere mensen een indruk krijgen van de betrouwbaarheid en service van je bedrijf. Het is slim om GMB goed in te richten en klanten te vragen om een review op Google over je te plaatsen.

Wil je weten of iClicks je kan ondersteunen bij het toepassen van de Cialdini principes? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.

Tip 1: klantenbeoordelingen en -recensies

Een effectieve manier om social proof toe te passen op je website, is door klantenbeoordelingen en -recensies te tonen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tonen van reviews bij de producten op je website. Dit creëert vertrouwen en zekerheid bij de bezoeker. Als zo veel andere mensen zeggen dat het een goed product is om aan te schaffen, dan geef je de bezoeker het gevoel dat het onmogelijk is om een verkeerde keuze te maken.

Voorbeeld uit de praktijk

Eigenlijk kun je naar elke grote e-commerce webshop gaan en daar de productpagina bezoeken. Hier vind je vaak een reviewsectie met daarin vele reviews. Bol.com speelt heel goed in op iedere type bezoeker. Iemand die niet alles woord voor woord doorleest, kan snel ontdekken of een product goed is door middel van een reviewoverzicht of een lijstje met plus- en minpunten. Maar ook de bezoeker die uitgebreid onderzoek doet naar een product kan alle reviews rustig doorlezen, reviews sorteren en informatie vinden van de persoon die de review plaatst. Zou jij de onderstaande game kopen?

screenshot reviewsectie Bol.com
Bron: screenshot reviewsectie Bol.com

Tip 2: bekende klanten of partners

Heb je gewerkt voor bekende klanten of bedrijven die een grote naam hebben? Het is slim om dit op je website te plaatsen. Als bezoekers zien dat deze personen of bedrijven met je hebben samengewerkt, dan helpt dat bij het vertrouwen in je bedrijf. Het is nóg beter om hier ook nog een echte review bij te plaatsen, waarin de klant vertelt over hoe de samenwerking met jouw bedrijf was.

Voorbeeld uit de praktijk

screenshot samenwerkingen met bedrijven Arbocentrum.nl
Bron: screenshot samenwerkingen met bedrijven Arbocentrum.nl

Tip 3: samenwerken met een bekend persoon

Influencer marketing is een slimme manier voor bedrijven om social proof te tonen. Op Instagram en TikTok hebben influencers vaak grote volgersaantallen. Maar ook zelfs als het micro-influencers zijn, hebben ze toegewijde en betrokken volgers. Wanneer sociale media-gebruikers hun favoriete influencers producten en diensten zien kopen en gebruiken, raken ze meer geïnteresseerd in die producten en diensten. Deze merken vergroten niet alleen hun bereik naar een breder publiek, maar ze bereiken ook doelgroepen die waarschijnlijk precies hun beoogde markt zijn. Probeer een samenwerking aan te gaan met een bekend persoon met dezelfde doelgroep als jij en je hebt gegarandeerd succes! En vergeet dit niet ook op je website te tonen!

Voorbeeld uit de praktijk

Onderstaand geven we twee mooie voorbeelden van samenwerkingen met een bekend persoon. In het eerste voorbeeld zie je Marije Zuurveld, een influencer op verschillende social media-kanalen, vertellen over haar samenwerking met Pink Gellac. Hier is ze zelf enorm fan van en ze deelt haar ervaring in een video, geeft instructies over hoe je het product moet gebruiken en kan haar volgers een kortingscode geven.

screenshot van het Instagramaccount @marijezuurveld over de samenwerking met Pink Gellac
screenshot van het Instagramaccount @marijezuurveld over de samenwerking met Pink Gellac

Bron: screenshots van het Instagramaccount @marijezuurveld over de samenwerking met Pink Gellac

Een ander leuk voorbeeld uit de praktijk is VISUS Oogkliniek die uitgebreid over de behandelingen van bekende personen in Nederland deelt. Ze hebben de ervaringen gedeeld van zanger Frans Duijts, kickbokser Rico Verhoeven, topmodel Luna Bijl en Oranje leeuwin Mandy van den Berg. Ook zijn er een aantal video’s te vinden van influencers op YouTube die hun ervaringen van de behandeling filmen in een vlog.

screenshot van de ervaringen pagina van VISUS Oogkliniek.
Bron: screenshot van de ervaringen pagina van VISUS Oogkliniek.

Tip 4: de wijsheid van de massa

De “wijsheid van de massa”, ook wel bekend als “de collectieve wijsheid” of “de collectieve intelligentie”, verwijst naar het concept dat groepen mensen vaak betere beslissingen kunnen nemen dan individuen. Dit fenomeen treedt op als een grote groep mensen, zelfs als individuele leden niet noodzakelijkerwijs expert zijn op een bepaald gebied, toch gezamenlijk tot een accurate of verstandige beslissing kan komen.

Dit fenomeen speelt ook erg in op Fear Of Missing Out (FOMO). Dit principe verwijst naar het gevoel van angst, onrust of zelfs jaloezie dat mensen kunnen ervaren als ze denken dat anderen mogelijk interessante of leuke ervaringen hebben die ze zelf missen. Op je website kun je hierop inspelen door gebruik te maken van bepaalde secties op je website. Voeg bijvoorbeeld een onderdeel toe met ‘Anderen kochten ook…’ waarbij je andere populaire producten laat zien. Een andere manier om hierop in te spelen is tonen dat een X aantal andere mensen ook hetzelfde product hebben gekocht.

Voorbeeld uit de praktijk

Bol.com – Vaak samen gekocht sectie
Bron: Bol.com – Vaak samen gekocht sectie

Tip 5: Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf (GMB) optimaliseren is essentieel. Actieve reviews van klanten vormen niet alleen een krachtige social proof, maar tillen je bedrijf ook naar de top van de kaart. Waarom? Door positieve feedback trek je meer aandacht en vertrouwen. Met een hogere positie in de zoekresultaten, vergroot je je zichtbaarheid en de kans dat klanten voor jou kiezen. GMB en reviews werken samen om jouw bedrijf te laten schitteren, je onderscheidend te maken en potentiële klanten de overtuiging te geven dat ze bij jou moeten zijn. Een tip hiervoor: je kunt je klanten eenvoudig een e-mail sturen met een directe link naar je bedrijfspagina om een review achter te laten.

Voorbeeld uit de praktijk

Onderstaand zie je dat iemand heeft gezocht op de term ‘online marketing bureau’ in de omgeving Lelystad. Hij krijgt daarna een kaart te zien met alle online marketing bureaus in de buurt. Hier zie je gelijk het belang van reviews: door onze goede score staan we direct bovenaan en doordat we actief sturen op de mogelijkheid om een review achter te laten, hebben we er genoeg voor een betrouwbaar resultaat in vergelijking met andere online marketing bureaus in de buurt.

screenshot van Google Maps, Online Marketing Bureau Lelystad
Bron: screenshot van Google Maps, Online Marketing Bureau Lelystad

Social proof is een krachtig middel

In een wereld waar vertrouwen en geloofwaardigheid heel belangrijk zijn, is social proof onmisbaar. Gebruik mijn tips om potentiële klanten te inspireren om met volle vertrouwen voor jou te kiezen. Van klantrecensies tot invloedrijke partnerships, elke strategie speelt een rol in het bouwen van een goede, betrouwbare reputatie.

Wil je weten of iClicks je kan ondersteunen bij het toepassen van de Cialdini principes? Vraag dan gratis een CRO-voorstel aan.

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..