De gevolgen van een langzame website

16 Maart, 2016 11:51

De meeste Nederlanders hebben een goede internetverbinding, waardoor de verwachtingen voor het wereldwijde web hooggespannen zijn: men wil hierdoor immers ook dat websites snel laden. Als het laden van een website te lang duurt, dan is de kans groot dat u potentiële klanten kwijtraakt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat maar liefst 40% van de internetgebruikers een website verlaat als deze langer dan drie seconden moet laden. iClicks legt in dit blogbericht uit waarom een lange laadtijd funest is voor bezoekersaantallen, zoekposities én conversies.

Een slechte gebruikerservaring

Een langzame website zorgt voor een negatieve gebruikerservaring. Bezoekers bekijken minder pagina’s, kunnen niet soepel navigeren en verlaten de website sneller. Daarnaast keren bezoekers zelden terug naar websites waar ze slechte ervaringen mee hebben. Een negatieve ervaring met een website wordt namelijk niet zomaar vergeten.

Dalende conversie

Lange laadtijden hebben grote gevolgen voor uw conversie: een vertraging van één seconde zorgt al voor een conversiedaling van maar liefst 7%. Als u met uw webshop een omzet van €100.000,- per maand genereert, dan loopt u door een traag ladende site al €84.000,- omzet per jaar mis. Een duizelingwekkend hoog bedrag, zeker wanneer u zich bedenkt dat dit veroorzaakt wordt door die ene seconde; bij een langere vertraging kunnen de gevolgen desastreus zijn voor uw omzet.

Een lagere positie in de Google zoekresultaten

De snelheid van de website is tegenwoordig een zogenaamde ranking factor. Dit betekent dat bijvoorbeeld snelle webshops hogere zoekposities in Google krijgen dan concurrerende webshops die langzaam laden. Het is dus zaak om zowel uw potentiële klanten als Google een zo snel mogelijke website voor te schotelen.

Tips om de snelheid van uw website te verhogen

Via Google Page Speed kan iedereen de snelheid van zijn of haar website bekijken. Deze tool van Google is gratis te gebruiken en geeft inzicht in de verbeterpunten voor internetpagina’s. De meest voorkomende verbeterpunten voor websites zijn:

Zware afbeeldingen

Webbouwers gebruiken regelmatig afbeeldingen met een hoge resolutie om een site zo mooi mogelijk op te maken. In de praktijk worden deze zware afbeeldingen vaak slechts in klein formaat op de internetpagina vertoond. De achterliggende afbeelding

moet bij het bezoeken van de website echter wel in zijn geheel geladen worden. Door gebruik te maken van gecomprimeerde afbeeldingen heeft u geen last van deze overbodige laadtijden.

Script en codering

Veel websites worden vertraagd door lijvige scripts. Dat is zonde, want deze scripts blijken vaak overbodig te zijn en weinig toe te voegen voor de bezoeker van uw site. Door uw website te ontdoen van overbodige scripts, zorgt u voor snellere laadtijden.

De combinatie van SEO en Page Speed

Wanneer uw website volledig geoptimaliseerd is maar nog altijd niet wil ranken in Google, dan is het goed om de snelheid van uw website te analyseren. Laadt uw website te traag? Ga dan eens in overleg met uw webbouwer: over het algemeen kan hij deze vervelende vertraging voor u oplossen.

Wilt u meer informatie over het belang van een snelle website? Neem dan contact op met de SEO-specialisten van iClicks: wij helpen u graag verder.

< Opvallende social media updates november 2016 Do’s and don’ts voor infographics >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Online Marketing Consultant