De juiste zoekwoorden bepalen: lastiger dan u denkt

6 November, 2015 13:40

Iedere ondernemer wil tegenwoordig dat zijn website bovenaan staat in de zoekresultaten. Doordat Google zijn regels constant aan het ontwikkelen en aanpassen is blijft dit echter een lastige uitdaging. Sinds februari dit jaar zijn er al 3 grote aanpassingen geweest. Dit betekent ook dat Search Engine Optimization (SEO) anders werkt dan een aantal jaren geleden. Een grote ontwikkeling is het belang van het juiste zoekwoord.

Het leerproces van Google

Vroeger kon een tandarts in Groningen gevonden worden op het zoekwoord ‘verhuisbedrijf amsterdam’. De tandarts hoefde alleen een pagina over een Amsterdams verhuisbedrijf aan zijn website toe te voegen en daar enkele SEO accenten voor dit zoekwoord te leggen. Door SEO toe te passen kon je dus een website vindbaar maken voor verschillende onderwerpen, zonder dat die onderwerpen met elkaar te maken moesten hebben. Een leuk trucje, maar het heeft weinig waarde voor de gebruiker van Google. Dat vindt Google zelf ook.

Inmiddels weet Google waar uw website over gaat en in welke branche uw bedrijf opereert. Daarnaast heeft de zoekmachine door waar de doelgroep achter een zoekwoord naar op zoek is. Dit is een positieve ontwikkeling: het betekent dat Google de gebruikers beter kan bedienen door ze de juiste pagina’s te tonen. Het betekent ook dat een SEO-traject tegenwoordig begint met een belangrijke en tevens lastige stap: het juiste zoekwoord vinden.

Case 1: Marketeer

Deze ontwikkeling wordt duidelijk in een aantal voorbeelden. Neem bijvoorbeeld het zoekwoord marketeer. Dit zoekwoord is best interessant voor een marketingbureau. Een zoekopdracht in Google levert alleen andere resultaten op: opleidingen en vooral heel veel vacatures. De doelgroep achter het zoekwoord is dus op zoek naar vacatures en opleidingen, niet naar het inhuren van een marketeer.  Het is voor een freelance marketeer bijna onmogelijk om deze zoekresultaten voorbij te streven.

Dit betekent gelukkig niet dat een website van een freelance marketeer niet gevonden kan worden. Het is belangrijk om uit te zoeken welk zoekwoord uw doelgroep gebruikt. Zoeken zij op bijvoorbeeld op freelance marketeer of marketeer inhuren? Door het juiste zoekwoord te kiezen bereikt u de juiste doelgroep en behaalt u uiteindelijk de meeste winst voor uw onderneming.

Case 2: Restaurant

Een ander voorbeeld: u bent restauranthouder en uw onderneming moet gevonden worden via de zoekwoorden beste restaurant. Google is hierin heel duidelijk; de gebruiker is op zoek naar lijstjes en vergelijkingssites. Als restaurantwebsite is het hierdoor zo goed als onmogelijk om tussen deze grote websites te staan. Ook hier is het van belang te weten waar uw doelgroep op zoekt. Zoeken zij naar een restaurant in hun plaats of naar een type restaurant? Misschien is het wel een combinatie van die twee. Met het juiste zoekwoord is uw website vindbaar voor veel potentiële  gasten, die u vervolgens met uw gerechten kunt overtuigen dat u het beste restaurant heeft.

Hulp bij het kiezen van uw zoekwoorden

De ontwikkelingen binnen Google zorgen ervoor dat u uw website regelmatig moet aanpassen om vindbaar te blijven. Onze SEO-consultants helpen u graag bij deze uitdaging. Door onderzoek uit te voeren naar uw branche en doelgroep kunnen wij de ideale zoekwoorden bepalen voor uw website. Zo haalt u de maximale conversie uit uw SEO-traject. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact op met één van onze consultants, via 088 425 4250.

< Opvallende social media updates november 2016 AdWords bestaat 15 jaar; bekijk de terugblik samen met Google! >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Tim Hoksbergen

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Online Marketing Consultant