De kracht van long tail zoekwoorden
Veel ondernemers kunnen meer winst halen uit long tail zoekwoorden. Door te kiezen voor long tail zoekwoorden maakt u meer kans om uw concurrenten in de ranking van Google te verslaan en zorgt u dat u meer omzet uit uw website haalt. In dit blog bekijken we de kracht van de long tail keywords.
Iedere ondernemer wil dat zijn of haar website gevonden wordt op grote relevante zoektermen. Dit zijn de termen met veel zoekvolume. Topposities op deze termen betekent dat uw website onder de aandacht komt bij een grote groep potentiële klanten. Men vergeet echter vaak dat er veel concurrentie op deze termen zit. Voor kleinere websites is het een moeizame strijd om te concurreren met grote merken.
Een long tail zoekwoord
Een long tail zoekwoord is een specifieke zoekterm die bestaat uit meerdere woorden. De term is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.
Een webshop die gespecialiseerd is in het verkopen van laptoptassen en gerelateerde producten wil gevonden worden op het zoekwoord ‘laptoptas’. Optimaliseren en ranken voor dit zoekwoord is door de competitieve branche een lang proces. De top 10 bestaat namelijk uit partijen als Wehkamp, Bol.com en Laptoptasshop (een dochteronderneming van Coolblue).
De webshop kan zich dan tijdens dit rankproces richten op long tail zoekwoorden door de zoekterm specifieker te maken:
- Laptoptas Apple
- Zwarte Laptoptas
- Laptoptas 15 inch
- Zwarte laptoptas Apple 15 inch
Hiermee richten ze zich op een niche markt. Google zal dan eerder geneigd zijn de ‘kleine’ webshop in zijn zoekresultaten boven de groter partijen te plaatsen.
Hetzelfde verkeer door meer termen
Long tail zoektermen hebben aanzienlijk minder zoekvolume dan het hoofdzoekwoord. De webshop kan echter wel geoptimaliseerd worden voor meerdere long tail termen. Elk van deze zoekwoorden is dan verantwoordelijk voor een klein beetje traffic naar de website. Dat lijkt misschien verspilde moeite, maar alle specifiekere zoektermen bij elkaar zorgen voor veel traffic.
Met long tail traffic wordt een kleinere groep mensen aangesproken in een minder competitieve omgeving. Deze groep zorgt voor het nodige verkeer en conversie, terwijl de website kracht opbouwt om ook te ranken op de grote zoekwoorden.
Conversieboost door long tail
Een groot voordeel van een long tail optimalisatie is de converterende kracht van deze zoekwoorden. Op grote zoektermen zit veel oriënterend verkeer. Een bezoeker die zoekt op een long tail zoekwoord is al veel verder in het aankooptraject.
Neem wederom de laptoptas als voorbeeld: op het hoofdzoekwoord ‘laptoptas’ zit veel oriënterend verkeer. Een groot deel van de gebruikers op deze zoekterm is op zoek naar informatie over laptoptassen of oriënteert zich tussen de verschillende afmetingen, kleuren en materialen. Deze groep zal minder snel overgaan tot aankoop.
Iemand die op zoek is naar een specifiek product (zoals ‘zwarte laptoptas Apple 15 inch’) is al veel verder in het conversietraject. Deze bezoeker weet exact wat hij wil hebben en zoekt alleen nog een plek om zijn aankoop te doen. Wanneer deze bezoeker een goede pagina gepresenteerd krijgt die is ingericht op zijn zoekopdracht, zal hij snel tot aankoop overgaan.
Sterke content
Een website inrichten voor long tail zoekwoorden is lastiger dan het lijkt. Er zijn namelijk veel long tail zoekwoorden te bedenken; de gebruikers achter deze zoektermen hebben elk een eigen intentie. De content van uw website moet specifiek gemaakt worden voor de intentie van de bezoeker: dan scoort de long tail optimalisatie het best.
iClicks kan u helpen om sterke long tail content te schrijven voor uw website en tegelijkertijd werken aan de vindbaarheid van de grotere zoektermen. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact op met één van onze consultants via 088 425 4250.