Effectiever gebruik maken van remarketing

23 Juli, 2015 14:03

In onze vorige blog kon u al lezen over de mogelijkheden van remarketing binnen het displaynetwerk van Google. Maar, remarketing in het zoeknetwerk van Google is ook mogelijk! Deze vorm van remarketing bestaat al enige tijd, maar wordt naast remarketing in het displaynetwerk, steeds vaker door ons ingezet.

Display vs. Zoeknetwerk

Remarketing voor zoekadvertenties (RLSA) is net zoals remarketing binnen het displaynetwerk een functie waarmee u bezoekers van uw website opnieuw benadert.

Het grote verschil tussen remarketing binnen het displaynetwerk en het zoeknetwerk is hetgeen waar uw advertenties getoond worden. De remarketing advertenties binnen het displaynetwerk worden getoond via onder andere de zogenaamde partnerwebsites van Google. RLSA worden weergegeven via Google zelf, in de vorm van de normale standaard tekstadvertentie.

Voordelen van RLSA

RLSA is een effectieve manier om bezoekers (ofwel uw potentiele klanten) opnieuw te benaderen via Google. Enkele belangrijke voordelen op een rijtje:

  • U kunt gebruik maken van nieuwe en exclusieve advertenties welke getoond worden aan de bezoekers. Waar de bezoekers zich misschien nog eerst bevonden in de oriëntatiefase; kunt u nu de bezoekers voor de tweede keer gerichter benaderen wanneer men opnieuw gaan zoeken via Google.
  • Via Google AdWords zijn er variabele cookietermijnen mogelijk; van 7 dagen tot het maximum van 540 dagen(!). Hierdoor kunt u dus creatieve advertenties inzetten die bijvoorbeeld inspelen op de (verschillende) seizoenen en herhaalaankopen.
  • Uw AdWordsbudget kan effectiever en efficiënter ingezet worden voor de terugkerende bezoekers. Wanneer u kiest voor RLSA kunt u de terugkerende bezoekers opnieuw aantrekken met als gevolg een hogere slagingskans tot een conversie.
     

Google heeft enkele cases gepubliceerd van AdWords campagnes waarbij RLSA succesvol uitpakte:

  • Door middel van een specifieke advertentietekst in te zetten kon een bedrijf een conversieratio-stijging te realiseren van 65% waarbij de gemiddelde waarde van aankoop steeg met 58%. De gemiddelde klikprijs en de kosten per conversie daalde tevens met ongeveer 50%. (bron: Google, 2015)
  • Een ander bedrijf wist na het toepassen van RLSA een hogere conversieratio (161%) dan voorheen te realiseren en steeg het aantal verkopen met 22%. (bron: Google, 2012)

Een voorbeeld van RLSA

Een oriënterende potentiele klant zoekt op “koffiebonen kopen” en klikt op de volgende advertentie:

Stel; onderstaande advertentie is van u en u heeft een webshop welke uiteraard koffiebonen verkoopt. De oriënterende bezoeker is op zoek naar koffiebonen en bevind zich in het overzicht van uw assortiment koffiebonen.

 

Vervolgens bekijkt de klant het product ‘merk X’ maar gaat niet over tot een aankoop en verlaat uw webshop. RLSA registreert deze activiteit: hij of zij heeft ‘merk X’ bekeken, maar nog niet besteld. De volgende dag gaat dezelfde poteniele klant wederom zoeken via Google naar “koffiebonen kopen”. U kunt nu deze potentiele klant opnieuw bereiken, maar met een exclusieve advertentie:

De kans neemt hierdoor toe dat de potentiële klant een betaalde klant wordt. Via RLSA wordt de klant via zogenoemde awareness opnieuw getriggerd om te klikken op de aangepaste advertentie!

Wat moet er gebeuren?

Voor RLSA zijn meerdere punten noodzakelijk om het tot een conversiesucces te brengen. Benieuwd wat er moet gebeuren? Neem dan gelijk contact op met iClicks!

1.bron: https://www.thinkwithgoogle.com/case-studies/transunion-drives-ad-performance-with-ga-audience-insights.html

2.bron: https://services.google.com/fh/files/misc/casestudy-RLSA-tirendo.pdf

< Opvallende social media updates november 2016 5 redenen waarom uw website niet rankt in Google >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Raimond Jonkhoff

Sales Manager

Mike Visser

Online Marketing Consultant