Google AdWords de basis: Zoeknetwerk
Als Online Marketing Bureau zijn wij dagelijks met Google AdWords bezig, maar in dit blog gaan we terug naar de basis van Google AdWords. Hiermee willen we op een toegankelijke manier uitleggen wat Google AdWords inhoudt. In dit blog wordt de focus gelegd op het zoeknetwerk. Verder wordt er inzicht gegeven in wat wij kunnen betekenen voor ondernemers die graag meer willen weten over Google AdWords.
De betaalde advertenties in de Google zoekresultaten vormen de basis voor Google AdWords, de advertenties zijn te herkennen aan de gele button met “Adv.”:
De advertenties worden vertoond op basis van zoekopdrachten van de gebruikers. Wanneer een bepaald zoekwoord in de AdWords campagne voorkomt is het mogelijk dat de advertenties vertoond worden. De advertenties worden boven en naast de zoekresultaten vertoond. In het voorbeeld hieronder staan de advertenties in de oranje kaders:
Het vertonen van een advertentie in het zoeknetwerk is gratis. Er hoeft pas betaald te worden zodra er op een advertentie geklikt wordt. De positie van een advertentie wordt onder meer bepaald door het bod, de relevantie van de advertentie t.o.v. de zoekopdracht en de landingspagina van de advertentie. De top 3 wordt meestal boven de zoekresultaten vertoond, de andere posities komen naast of onderaan de zoekresultaten te staan.
Binnen het zoeknetwerk is het mogelijk om per woord een bieding in te stellen. Er is bijvoorbeeld een webshop die schoenen verkoopt en €1,00 op het woord: “schoenen” biedt. Wanneer een concurrent minder dan €1,00 biedt zal de concurrent een lagere positie hebben. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat beide adverteerders dezelfde kwaliteitsscore hebben. Google legt kwaliteitsscore als volg uit:
“De kwaliteitsscore geeft een schatting van hoe relevant uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor wie uw advertenties te zien krijgt. Een hogere kwaliteitsscore leidt veelal tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie.”
Terugkomend op het eerdere voorbeeld van de schoenenwinkel, betekent dit dat het erg lastig wordt om te adverteren met de zoekterm “schoenen” als uw website niet over schoenen gaat. Google ziet namelijk dat de website niet relevant is en geeft websites die wel over schoenen gaan voorrang.
Doel van Google AdWords
Een belangrijk doel van Google AdWords is het behalen van conversies. Bij conversies kan worden gedacht aan bestellingen in uw webshop, downloads van uw brochure of het invullen van een offerteformulier. Kortom, een conversie is een actie van een gebruiker op de website die belangrijk voor u is.
De volgende stap is het bepalen hoeveel een conversie mag kosten. Zo zijn bijvoorbeeld de advertentiekosten per bestelling zijn voor een webshop gemakkelijk te achterhalen door de totale advertentiekosten te delen door het aantal bestellingen dat via AdWords gedaan is. Aan de hand van de kosten per bestelling kan worden bepaald of de campagne wel of niet rendabel is.
Displaynetwerk
Naast adverteren in het zoeknetwerk is het mogelijk om beeldadvertenties in te zetten die vertoond worden op de partnersites van Google. Dit wordt het Displaynetwerk genoemd, in het volgende blog zullen we meer aandacht besteden aan adverteren met beeldadvertenties.
Hoe werken wij met AdWords?
Ons speerpunt is dat wij als Online Marketing Bureau de samenwerking aangaan en meedenken met klanten. In overleg met de klant bekijken wij hoe de wensen van de klant omgezet kunnen worden in mogelijkheden binnen Google AdWords. Door deze samenwerking kunnen we duidelijke doelen stellen voor de campagne.
Heeft u al een Google AdWords account of wilt u beginnen met Google AdWords? Daag ons uit! Wij helpen u meer uit uw website te halen met Google AdWords.