De impact van Googles mei 2022 core update

Google Core Update Mei 2022

Op dit moment heeft Google er net een nieuwe core update op zitten. Een spannende en interessante periode voor de online marketing wereld. Want wat was het effect van deze update precies? Tijdens dit soort updates vinden de meeste verschuivingen in zoekposities plaatst. Google update namelijk het algoritme dat de zoekresultaten bepaalt. Merk je verschuivingen in je zoekposities of je verkeer? Lees dan snel verder, want we vertellen je alles over wat de Google mei 2022 core update inhoudt.

De belangrijkste zaken van de Google mei 2022 core update op een rij

Wanneer Google een grote update aankondigt, wil je natuurlijk het liefst zo snel mogelijk weten wat de update inhoudt. Hieronder zijn de belangrijkste feiten van de Google mei 2022 core update op een rij gezet:

  • De Google mei 2022 core update startte op 25 mei
  • De update is afgerond op 9 juni
  • Het algoritme om content te beoordelen veranderde
  • Een vergrote kans op een (grote) verschuivingen in zoekposities en verkeer
  • Ondergewaardeerde pagina’s worden nu beter beoordeeld
  • Websites of specifieke pagina’s worden niet slechter beoordeeld

Wat is een Google core update?

Google voert jaarlijks meerdere malen een update uit om zijn eigen ranking-proces te verbeteren. Deze updates worden ook wel Google algoritme updates genoemd. Ze zijn erop gefocust om de relevantie van de zoekresultaten te verbeteren, zodat de behulpzaamste en best aansluitende zoekresultaten naar boven komen.

Wat is dan een Google core update? Het verschilt per update wat de impact is op de online vindbaarheid van je website. Zo bestaan de meeste updates uit kleine aanpassingen en worden ze meestal niet aangekondigd. Een aantal updates in het jaar hebben echter wel betrekking op fundamentele en belangrijke wijzigingen. Google verwacht bij deze zogenoemde core updates een grote impact in de bepaling van de zoekresultaten en wil je hier graag op voorbereiden.

Wanneer merken we de effecten?

Danny Sullivan, Googles Public Search Liaison, geeft aan dat het 1 tot 2 weken duurt tot de update wereldwijd is uitgerold. De update startte op 25 mei en eindigde op 9 juni. In de praktijk zien we bij voorgaande core updates dat de effecten binnen ongeveer 4 weken merkbaar zijn. Sommige website-eigenaren in Amerika merkten zelfs voor 25 mei al grote verschuivingen. Het kan dus voorkomen dat je sinds deze periode een groot effect opmerkte in de online vindbaarheid van je website.

De impact op de zoekposities

Na een core update wordt de relevantie van je website op een nieuwe manier beoordeeld. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. Er is een grotere kans op verschuivingen van meerdere zoekthema posities in de zoekresultaten. Zo kan een landingspagina die niet verder kwam dan positie 20 nu ineens in de top 10 ranken. Helaas kan het ook vice versa werken en verschuif je naar beneden, omdat andere sites nu een positievere beoordeling hebben.

De impact op featured snippets

Naast een verschuiving in de zoekresultaten kan een Google core update impact hebben op de vertoning van featured snippets. Een featured snippet is een uitgelicht fragment dat informatie geeft dat het beste past bij de zoekopdracht. Je vindt ze altijd helemaal bovenaan de zoekresultaten. Ze hebben daarom de toepasselijke naam ‘0-positie’ gekregen.

Na deze Google core update kan de featured snippet gewijzigd zijn. Hij wordt dan mogelijk toegewezen aan een van je andere websitepagina’s, een concurrent of kan zelfs bij een specifieke zoekopdracht verdwijnen. Het is uiteraard ook mogelijk dat er bij zoekopdrachten waar eerst geen featured snippet werd getoond, er nu wel een staat.

De impact op Google Discover

En dan hebben we ook nog Google Discover. Dit is een feed die wordt getoond, zodra je de Google app opent of via een andere internetapplicatie naar Google Search gaat. Waar Google Search resultaten zoekt die het beste bij de zoekopdracht passen, zal Google Discover proberen te voorspellen welke zoekresultaten het relevantste voor je zijn. Op basis van jouw zoekgeschiedenis en online interesses krijg je een feed te zien met informatie die volledig is toegespitst op jou.

Ben je nieuwsgierig naar hoe vaak jouw website in Google Discover verschijnt? Als je website in de afgelopen 16 maanden meer dan 1000 weergaves heeft in Google Discover, dan zijn deze resultaten zichtbaar in Google Search Console. Dit is te vinden in het overzicht onder ‘Prestaties’.

Net als in de organische zoekresultaten van Google Search, kan de Google 2022 mei core update ook impact hebben op de vertoningen van featured snippets en het aantal vertoningen in Google Discover.

Wat weten we tot nu toe van de Google mei 2022 core update?

In mei startte Google met een nieuwe core update. De exacte impact van deze update op de Nederlandse zoekresultaten moet in de komende periode duidelijk worden. De kern van deze update bestaat dus uit het beter beoordelen van bestaande content. Een verschuiving in je zoekposities kan hier een resultaat van zijn.

In Amerika stromen de eerste berichten al binnen over de impact op verkeer en zoekposities. Semrush is een groot online marketing platform in Amerika dat zich bezighoudt met onderzoek naar de laatste globale SERP-ontwikkelingen. Ze gaven aan dat er op 26 mei al een impact te merken was. De volgende afbeelding geeft de wisselvalligheidsgraad weer in de zoekposities.

Een van de interessantste constateringen uit hun onderzoek over deze mei update is gericht op de top 20 positionering. Zo geven ze aan dat gemiddeld 17% van URL’s die eerst niet in de top 20 stonden, nu wel in de top 20 te vinden zijn. Dit percentage is vergelijkbaar met de gemeten impact van de laatste Google 2021 november core update, waarbij dit percentage rond de 16% lag. In onderstaande afbeelding staat de impact op diverse branches (in Amerika) weergegeven.

Wat te doen na een Google core update

Tijdens de periodes waarin Google een update uitrolt, is het altijd afwachten wat de gevolgen zijn op de online vindbaarheid van jouw website. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk het antwoord op de vraag: wat is het effect op de zoekposities en verkeer?

Zie je een positieve impact?

Dan is er beoordeeld dat de pagina’s op je website beter passen bij de huidige zoekintenties in de zoekresultaten dan concurrenten. De beloning hiervoor is een betere positie in de zoekresultaten.

Is er sprake van een negatieve impact?

Geen paniek. Google adviseert dat je bij een daling niet direct de content op je website drastisch aanpast. Deze veranderingen hebben betrekking op ondergewaardeerde content die nu juist wel bij de zoekintentie past. Hou je zoekposities vooral goed bij. En bij twijfel mag je natuurlijk altijd een sparsessie met ons inplannen.

Wat moet ik doen bij een daling?

Als er sprake is van een flinke daling in de zoekposities, dan vraag je je natuurlijk af: wat kan ik hieraan doen? Een grote daling is een signaal om actie te ondernemen. Google geeft aan dat je huidige website niet slechter is beoordeeld, maar geeft je handvaten om zelfstandig je website kritisch te beoordelen en het nog beter te doen. We leggen de belangrijkste handvaten van Google graag aan je voor:

Inhoud en kwaliteit

  • Is de informatie, rapportage, het onderzoek of de analyse nog origineel en actueel?
  • Belicht de informatie een groot deel of voldoende aspecten van het onderwerp?
  • Bestaat de informatie uit niet voor de hand liggende conclusies?
  • Klopt de indeling van de content?
  • Bestaat content uit 1 op 1 gekopieerde stukken van andere bronnen?

Autoriteit uitstralen

  • Wekt de informatie het idee dat de website een autoriteit is op dit gebied?
  • Straalt de website voldoende autoriteit uit om de informatie te vertrouwen?

De presentatie van diensten en producten

  • Is er sprake van spelling- of stylingproblemen?
  • Wordt de informatie over diensten en producten goed belicht of is het haastig geschreven?
  • Passen alle websiteteksten qua stijl bij elkaar?
  • Worden de diensten en producten zowel op desktop als mobiel goed gepresenteerd?

Vergelijking met concurrentie

  • Biedt jouw website onderscheidende waarde(n) ten opzichte van concurrenten?
  • Past de tekst bij de doelgroep en wordt die op een passende manier aangesproken?

Wat zijn jouw ervaringen met de Google 2022 mei update?

Mogelijk heeft deze informatie geholpen tot concrete verbeterpunten voor jouw site. Of misschien heb je nog enkele vragen. Twijfel vooral niet, want onze kenners zijn er voor je. Tijdens een sparsessie vertellen we je meer over met welke aanpassingen je (weer) stijgt in de zoekresultaten.

Bron grafieken: semrush.com

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..