Google laat drukte in winkels zien

21 Oktober, 2015 13:44

Consumenten kunnen met een nieuwe functie van Google zien hoe druk het op een locatie is. Google maakt daarbij onderscheid tussen verschillende dagen en tijdstippen. Dat is bijvoorbeeld handig om een wachtrij te vermijden. Ook als ondernemer kunt u in de toekomst mogelijk uw voordeel doen met deze gegevens.

Dit heeft de consument aan Populaire tijden

Bij de presentatie van de nieuwe functie Populaire tijden geeft Google het voorbeeld van de koffiebar ‘Blue Bottle Williamsburg’ in New York. Zoekt een consument in Google naar deze koffiebar, dan krijgt hij of zij vervolgens de adresgegevens, openingstijden, het telefoonnummer van het bedrijf en een staafdiagram te zien. Het staafdiagram toont de meest populaire tijdstippen van die dag. Zo kan iemand die googelt voor de hele week een inschatting krijgen van de mogelijk te verwachten drukte.

 

Bron: www.google.nl

 

 

Voor deze bedrijven is de functie beschikbaar

In Amerika toont Google tijden waarop veel mensen zich bij een bedrijf bevinden. Daarbij valt te denken aan bars, warenhuizen en sportscholen. In Nederland laat Google voor een select aantal Nederlandse bedrijven de Populaire tijden zien, waaronder voor de Bijenkorf (zie afbeelding). Zoals het staafdiagram toont, is 15.00 uur het meest drukke tijdstip van de dinsdag. Om op diezelfde dag een lange rij te vermijden is het gunstiger om rond 10.00 uur te gaan.

 

Zo meet Google de drukte

Google meet het aantal bezoeken aan de hand van geanonimiseerde locatiegegevens. Deze gegevens zijn afkomstig van smartphonegebruikers die ervoor hebben gekozen hun locatie te delen. Consumenten hoeven dan ook niet bang te zijn dat locatiegegevens automatisch worden opgehaald. Google heeft toestemming nodig om de locatiedata te gebruiken. De enige die deze toestemming kan geven is de consument.

 

Dit heeft u er in de toekomst als bedrijf aan

Als Google besluit bij uw bedrijf de populaire tijden te tonen, dan kunt u deze gegevens uiteraard zien door te googelen op uw bedrijf. Op het moment dat u inzichtelijk heeft hoe druk het op verschillende tijden is, kan dit relevant zijn voor uw bedrijfsvoering. Helaas bestaat er (vooralsnog) geen mogelijkheid voor u als ondernemer om meer gedetailleerde informatie te krijgen over de locatiegegevens dan de informatie die de consument kan zien. Er is tot dusver geen mogelijkheid om de functie uit te zetten.

Wil u meer informatie over bijvoorbeeld de mogelijkheid om uw adresgegevens en openingstijden in Google te tonen? Neem gerust vrijblijvend contact op met iClicks Nederland bv door te bellen naar 088 425 4257.

< Opvallende social media updates november 2016 Google AdWords de basis: Zoeknetwerk >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Raimond Jonkhoff

Sales Manager