Google lanceert Bard in Nederland

Google lanceert Bard in Nederland

Het is een spannende tijd in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI), waarin baanbrekende innovaties de grenzen voortdurend verleggen. Een van die innovaties, Google Bard, de belangrijkste concurrent van OpenAI’s ChatGPT, is nu live in Nederland en beschikbaar in het Nederlands. In mei werd Google Bard al in 180 landen uitgerold, maar vanwege de complexe regelgeving in Europa hebben we hier wat langer op moeten wachten. De belofte van Google Bard? Het bieden van eindeloze mogelijkheden in het creatieve schrijfproces. Laten we in deze blogpost eens dieper ingaan op wat Google Bard is, hoe het functioneert en wat dit kan betekenen voor marketeers, bedrijven en de bredere Nederlandse schrijfgemeenschap.

Wat is Google Bard?

Net als ChatGPT is Google Bard een generatieve AI, uitgerust om een breed scala aan opdrachten aan te kunnen. Denk aan eenvoudige taken, zoals gesprekken voeren, teksten afmaken of met creatieve blogideeën komen. Maar Bard kan ook complexere taken aan, zoals het schrijven van code, het oplossen van wiskundige problemen en het schrijven van een hoofdstuk van een boek.

De echte innovatie ligt echter in de koppeling met de zoekmachine van Google zelf. Bard presenteert drie mogelijke antwoorden met bijbehorende Google-zoekopdrachten. Met één klik op de knop kun je dus achterhalen hoe Bard tot het antwoord op jouw vraag is gekomen. Uit de eerste tests blijkt Google Bard beter in het beantwoorden van vragen, maar minder sterk in creatieve taken waarin ChatGPT excelleert. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Google Bard op dit moment nog als experiment wordt beschouwd en niet feilloos werkt.

Hoe werkt Google Bard?

Net als andere generatieve AI-modellen haalt Google Bard zijn kennis uit de enorme hoeveelheid informatie die op internet beschikbaar is. Het leert patronen en relaties tussen zinnen en woorden herkennen, en bouwt daarmee een begrip op van taalstructuren en grammatica. Wanneer je een vraag aan Bard stelt, bepaalt het op basis van kansberekening wat waarschijnlijk het antwoord is waar je naar op zoek bent. Het is belangrijk om te begrijpen dat Google Bard zelf geen begrip heeft van de inhoud waarover het leert of de antwoorden die het geeft. In dat opzicht zijn Bard en andere generatieve AI-modellen de grootste papagaaien van het internet.

Toepassingen van Google Bard in Nederland

Stel je voor dat je als marketeer worstelt met het creëren van boeiende content voor je volgende online marketingcampagne. Met Google Bard aan je zijde kun je in een handomdraai creatieve ideeën genereren. Voor bedrijven kan Bard ook waardevol zijn, bijvoorbeeld bij het uitschrijven van processen of het maken van een maandelijkse nieuwsbrief. Maar de toepassingen van generatieve AI strekken verder dan het bedrijfsleven. Google Bard kan je ook helpen bij het beantwoorden van je e-mails, het maken van een pubquiz voor je familie of functioneren als persoonlijke assistent.

Conclusie

Met de lancering van Google Bard in Nederland maakt generatieve AI een grote stap voorwaarts. Google, de gigant op het gebied van data én specialist in het vinden van het juiste antwoord, komt de wereld van AI binnen. We zijn benieuwd waar deze technologie naartoe gaat. Hoewel we nog aan het begin staan, zijn we al erg enthousiast over de mogelijkheden in dit vroege stadium. Of het nu gaat om het veranderen van de manier waarop we content creëren of om het stimuleren van nieuwe ideeën en perspectieven, Google Bard heeft het potentieel om een blijvende impact te maken op de manier waarop we schrijven. Direct proberen? Ga naar Google Bard!

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..