Google+ lokaal: Alles wat u als ondernemer moet weten

13 Augustus, 2014 15:11

Wellicht heeft u als ondernemer de term Google+ lokaal als eens voorbij zien komen. Google+ Lokaal is een gratis online platform dat Google sinds kort heeft gelanceerd voor lokale bedrijven en ondernemingen. Google+ lokaal stond vroeger ook wel bekend onder de naam “Google Places” en heeft diverse functionaliteiten.

Wat kan een Google+ Lokale pagina voor mijn bedrijf betekenen?

Google+ lokaal heeft doorgaans twee doelen:

  • Het helpt ondernemers om hun online zichtbaarheid te vergroten;
  • En het biedt potentiele klanten de mogelijkheid om lokale ondernemingen te bekijken en te beoordelen door middel van de review opties.

Kort samengevat is Google+ lokaal geschikt voor bedrijven die hun lokale (potentiële) klanten willen bereiken. U kunt hierbij denken aan restaurants, tandartsen, salons, sportscholen, makelaars, advocaten of loodgieters.

Google herkent aan de zoekopdracht wanneer iemand zoekt naar een lokale onderneming.  Voorbeelden van dergelijke zoekopdrachten zijn  “Restaurant Utrecht”, “Tandarts Amsterdam” of “Loodgieter Rotterdam”.  Google besluit in deze situaties om een lijst van lokale ondernemingen weer te geven in de zoekresultaten.  In de meeste gevallen zijn dit zeven ondernemingen, opgesomd van A tot en met G.

Wanneer u als bedrijf verschijnt in de zoekresultaten dan vertoond Google de volgende informatie:

  • Naam van de onderneming, adres en telefoonnummer;
  • Een beschrijving van uw bedrijf;
  • Locatie op een kaart van uw onderneming;
  • Een link naar uw website;
  • Foto's en video's met betrekking tot uw onderneming
  • De openingstijden;
  • Beoordelingen van uw bedrijf achtergelaten door eerdere klanten.

Welke voordelen biedt een Google+ lokale pagina nog meer? 

Google+ Lokale pagina's worden normaal weergegeven boven de standaard zoekresultaten. Dit betekent dat de online vindbaarheid van uw onderneming verbeterd wordt.  Daarnaast is het ook mogelijk om zowel een lokale bedrijfsvermelding, als een standaard organische vermelding te vertonen op de eerste pagina van Google. Dit betekent dat uw twee prominente plekken heeft binnen de zoekresultaten. Dit kan vervolgens weer zorgen voor meer bezoekers richting uw website.

Daarnaast wordt Google gezien als een onpartijdige beoordeling / review-systeem.  Beoordelingen worden door gebruikers dus gezien als betrouwbaar en kunnen van toegevoegde waarde zijn voor de algehele exposure van uw onderneming.

Kort samengevat biedt deze gratis functionaliteit van Google vele mogelijkheden om de online vindbaarheid van uw bedrijf te vergroten.  Het zoeken naar een geschikt restaurant, tandarts of rijschool is voor uw klant nog nooit zo makkelijk geweest!

< Opvallende social media updates november 2016 KHA schuifpuien >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Stevan Otting

Online Marketing Consultant

Mike Visser

Online Marketing Consultant