Google Mijn Bedrijf update: direct boeken in Google nu mogelijk bij steeds meer bedrijven
Wellicht was het je al opgevallen: je kunt nu bij steeds meer bedrijven direct in Google een ‘boeking’ doen, bijvoorbeeld een tafel reserveren bij een restaurant of een afspraak inplannen bij een schoonheidssalon. De nieuwe functie versnelt het boekingsproces, waardoor gebruikers minder stappen hoeven te nemen om tot een conversie te komen.
Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de belangrijkste informatie:
- Bij steeds meer bedrijven kun je nu direct in Google een boeking doen
- Bezoekers hoeven nu nog minder stappen te nemen om bijvoorbeeld een tafel te reserveren bij een restaurant
- De functie werkt via zogenaamde planningpartners van Google
- Om een boeking te kunnen doen moet je ingelogd zijn met een Gmail-account
De nieuwe functie heet Boekingen en is zowel bij gerichte zoekopdrachten naar bedrijven te zien, zoals ‘Café Carbon Xpress’, als bij generieke zoekopdrachten, zoals ‘schoonheidssalon Amsterdam’.
De boekingsfunctie bij een bedrijfsvermelding (links) en in de lokale zoekresultaten (rechts)
Eerder was het al mogelijk om direct via een Google Mijn Bedrijf-vermelding een kamer in een hotel te reserveren. Nu heeft Google deze functie in Nederland ook toegevoegd aan veel bedrijfsvermeldingen van restaurants en in de beautybranche.
De nieuwe functie bij bedrijfsvermeldingen
Bij Google Mijn Bedrijf-vermeldingen in de horeca- en beautybranche wordt voor het boeken een blauwe (op desktop) of witte button (op mobiel) getoond. Voorwaarde is wel dat het bedrijf gebruikmaakt van de boekingsmogelijkheden van een derde partij. De button wordt prominent weergeven en vind je bovenaan de bedrijfsvermelding.
Boekingsmodule ook zichtbaar in Google Search
Naast de weergave van de functie Boekingen in Google Mijn Bedrijf-vermeldingen, is de functie ook in de lokale zoekresultaten in Google Search gezien bij generieke zoekopdrachten, zoals ‘schoonheidssalon Amsterdam’:
Zo boek je direct in Google
Om een boeking te doen moet je ingelogd zijn met een Gmail-account. Als je op de boekingsknop in de bedrijfsvermelding klikt, volg je de stappen van de planningpartner om de boeking te voltooien.
Hieronder zie je het voorbeeld van een boeking bij een restaurant. Als je op de boekingsknop klikt, kun je eenvoudig het aantal personen, een datum en een tijd selecteren. Vervolgens worden jouw gegevens vooraf ingevuld vanuit het Gmail-account waarmee je ingelogd bent. Deze gegevens kun je daarna handmatig aanvullen.
De functie was vorig jaar al in de VS uitgerold en sinds begin september is de functie ook in de horeca- en beautybranche bij bedrijven in Nederland gezien. Het is echter nog wachten op de officiële bevestiging van Google over deze nieuwe functie. In dit helpdocument van Google staat bijvoorbeeld dat de functie enkel nog in de VS beschikbaar is.
Hoe kan ik me als bedrijf aanmelden voor de functie Boekingen?
Wil je gebruikmaken van de functie Boekingen? Meld je dan aan bij een van de Google-partners. Op Google.com vind je een overzicht van de partijen die met Google samenwerken (de zogenaamde planningpartners) en waar een directe koppeling voor boekingen mogelijk is. Momenteel werkt Google bijvoorbeeld al samen met Iens, Treatwell en Quandoo. Binnenkort zal ook Tripadvisor Experiences worden toegevoegd aan de planningpartners.
Meer informatie over het instellen van de functie Boekingen vind je in dit helpdocument van Google.
Nieuwe functie in lijn met eerdere Google updates
Met de mogelijkheid om binnen Google een boeking te doen, is er opnieuw een stap gezet waarbij Google alle belangrijke informatie direct in Google wil tonen. Dit is in lijn met eerdere updates, zoals de Menu en Diensten-optie en Vragen en Antwoorden.
In een bedrijfsvermelding hoefden bezoekers al niet meer naar je website door te klikken voor een telefoongesprek, openingstijden, adresgegevens en recensies en met deze nieuwe functie is het zelfs mogelijk om direct in Google een boeking te doen. Hiermee is er weer een nieuwe uitbreiding in Google Mijn Bedrijf en ontwikkelt het platform zich steeds verder als ‘website’ binnen Google.