Google verandert weergave advertenties

Google zal binnenkort geen advertenties meer vertonen aan de rechterkant van zijn organische zoekresultaten. Waar voorheen aan de rechterzijde betaalde advertenties werden getoond, heeft Google dit overzicht aangepast. Hierdoor barst er binnenkort mogelijk een hevige concurrentiestrijd los op Google.

De rechterzijde op de pagina met zoekresultaten zal (afhankelijk van uw zoekopdracht) tegenwoordig gebruikt worden voor Google Shopping advertenties. Daarnaast is deze ruimte nu gereserveerd voor organische resultaten, zoals Google Mijn Bedrijf en Wikipedia. Onderaan de pagina in Google vindt u tegenwoordig nog drie betaalde advertenties. Het totaal komt hierdoor uit op zeven betaalde advertenties op de eerste pagina in Google. De zoekmachine gaat hiermee dus van elf betaalde advertenties naar slechts zeven betaalde advertenties op de eerste pagina.

Google geeft aan dat in het geval van ‘zeer commerciële zoekopdrachten’ vier advertenties bovenaan de pagina vertoond zullen worden. Wat dit in de praktijk betekent valt vooralsnog moeilijk te zeggen. Bij onze tests werd in ongeveer 50% van de gevallen vier in plaats van drie advertenties getoond.

De nieuwe ‘variant’ met vier advertenties

Wat verwachten wij?

Voor de meeste bedrijven zijn vooral de top 3-posities voor Google AdWords-advertenties belangrijk; dit zal in de toekomst ook zo blijven. Er komt, door die extra advertentieplek bovenaan de pagina, zelfs een plekje bij. De verwachting is dat de strijd om deze posities echter feller zal worden dan ooit tevoren. Als je immers niet op de topposities staat van Google AdWords, komt de advertentie helemaal onderaan de pagina met zoekresultaten te staan.

We verwachten dat de gemiddelde klikprijs (CPC) en de doorklikratio (CTR) voor de bovenste vier posities op de korte termijn zullen stijgen. Dit komt doordat de advertentieruimte op de eerste pagina van Google afneemt. Het wordt vanaf nu nóg belangrijker om relevant en onderscheidend te zijn in de advertenties, aangezien de concurrentie voor de bovenste vier posities zal toenemen.

Google Shopping zal waarschijnlijk een belangrijker onderdeel worden binnen Google AdWords, doordat de vrijgekomen ruimte bij de zoekresultaten van Google hier deels voor bestemd is. Wanneer uw zoekterm (bijvoorbeeld ‘koffiebonen kopen’) in aanmerking komt voor Google Shopping, wordt hier dus een advertentie van getoond aan de rechterzijde van Google’s zoekresultaten. Sommige deskundigen verwachten dat de Shopping-advertenties in de toekomst overigens mogelijk nóg meer ruimte op de pagina gaan innemen.

De ‘variant’ met Google Shopping’s Product listing ads.

Impact

Hoe groot de impact van deze wijzigingen zal zijn, valt niet te voorspellen. Zoals we eerder aangaven verwachten we dat de concurrentiestrijd voor de bovenste advertentieposities hierdoor in ieder geval zal toenemen. Wat dit echter precies betekent voor de klikprijzen, doorklikratio en conversies zal pas in de komende weken duidelijk worden. Bij iClicks volgen we deze ontwikkelingen natuurlijk op de voet.

Maak vrijblijvend kennis

Maak geheel vrijblijvend kennis met ons, vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!

    We wijzen je op onze Algemene voorwaarden en Privacy statement iClicks Nederland B.V..