Recensies bij bedrijfsvermeldingen op Google prominenter in beeld
Deze week heeft Google een wijziging aangebracht in de mobiele weergave van bedrijfsvermeldingen. Bij organisaties met een Google Mijn Bedrijf pagina is er voortaan een nieuw tabje met recensies te zien. Onder dit tabje staan zowel Google recensies als ‘reviews van internet’.
Google recensies
Het aantal Google recensies en het waarderingscijfer staan nog altijd prominent in beeld, direct onder de bedrijfsnaam. Onder het nieuwe tabje ‘Recensies’ zie je nu bovendien meteen het recensie-overzicht van Google en daaronder de recensies zelf. Onder het tabje ‘Overzicht’ wordt dit ook nog steeds weergegeven – door de update krijgen Google recensies dus een prominentere plek bij bedrijfsvermeldingen.
Reviews van internet
Onder het nieuwe tabje worden ook de ‘reviews van internet’ getoond. Dit zijn waarderingscijfers van andere websites waar je recensies kunt verzamelen.
Je hebt geen directe invloed op de waarderingscijfers die bij je bedrijfsvermelding worden getoond. Meestal zijn het waarderingscijfers van websites die naar voren komen in de zoekresultaten wanneer gericht gezocht wordt naar je bedrijf.
Online recensies nog belangrijker
Dat Google recensies meeneemt in de ranking van bedrijven steekt de zoekmachine niet onder stoelen of banken. In het helpdocument ‘Uw Positie In Lokale Zoekresultaten Op Google Verbeteren’ staat bijvoorbeeld: Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Uit consumentenonderzoek blijkt overigens dat circa 84% van de mensen online recensies evenveel vertrouwt als een persoonlijke aanbeveling.
Nu Google recensies nog prominenter in beeld brengt bij bedrijfsvermeldingen, kun je als bedrijf echt niet meer om ze heen. Als je nog geen strategie hebt bedacht voor het verzamelen van online recensies op voor jouw bedrijf relevante platformen, dan kun je hier met andere woorden maar beter zo snel mogelijk mee beginnen.
Dit artikel is geschreven door Robin van der Sar
Robin is SEO specialist en blogt regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie, Google Mijn Bedrijf en Google Maps.