Tien veelgebruikte vaktermen over zoekmachineoptimalisatie

4 Mei, 2016 11:32

Meta descriptions, bouncepercentages en responsive websites; de moeilijke termen vliegen u om de oren wanneer u zoekt naar meer informatie over zoekmachineoptimalisatie. Maar wat betekenen deze Engelse vaktermen eigenlijk?

Search Engine Optimization (SEO)

SEO is de afkorting van de Engelse term ‘Search Engine Optimization’, wat zoekmachineoptimalisatie betekent. Door uw website te optimaliseren, wordt er gezorgd dat uw onderneming beter vindbaar is via Google. Deze verbeterde ranking resulteert in meer bezoekers, een hogere naamsbekendheid en een grotere afname van uw producten of diensten.

Search Engine Advertising (SEA)

SEA is het betaald adverteren in de zoekresultaten van Google. Deze advertenties worden vaak gebruikt om bovenaan de zoekresultaten producten, diensten of merken doelgericht te promoten. U herkent de advertenties eenvoudig aan het geel gemarkeerde woord ‘Adv.’ voor de URL van de website.

Content

Content is een ruim begrip waar bijvoorbeeld video’s, geluidsopnames, infographics, beeldmateriaal en teksten onder vallen. Vergeet niet om de content op uw website regelmatig te controleren op actualiteit en leesvriendelijkheid. Hiermee voorkomt u bijvoorbeeld dat er in de zomer nog kerstaanbiedingen op uw website staan.

Title tag

De title tag wordt in de zoekmachineresultaten boven de URL van de website weergegeven:

Aan de hand van deze title tag zien Google en potentiële bezoekers in één opslag waar de website over gaat en kunnen ze beoordelen of deze relevant is voor de zoekopdracht.

Meta description

De meta description  - ook wel meta tag genoemd – staat onder de website-URL vermeld:

Deze tag biedt de mogelijkheid om in twee à drie zinnen uit te leggen waar de betreffende pagina of website over gaat. Aan de hand van deze tekst maken bezoekers de keuze of zij uw website gaan bezoeken of toch de voorkeur geven aan een website van de concurrent.

Responsive website

Met een responsive design past de lay-out van de website zich aan naar het scherm waarop de bezoeker de website bekijkt. Hierdoor ziet de website er op zowel een desktop als een tablet en een mobiele telefoon goed uit. Dit is voor branches zoals restaurants en schoonheidssalons zeer belangrijk, aangezien websites in deze sectoren het meest worden bezocht door mobiele internetgebruikers.

Bouncepercentage

Google omschrijft het bouncepercentage als volgt:

Bouncepercentage is het percentage bezoeken van één pagina (dat wil zeggen, bezoeken waarbij de persoon uw site alweer verlaat op de instappagina).’

Het direct wegklikken van een website of pagina valt ook onder het bouncepercentage. Wat een acceptabel bounce percentage is, is geheel afhankelijk van de soort website, de bezochte pagina en de branche.

Infographics

Een infographic is een grafische weergave van informatie, waarbij korte teksten worden gecombineerd met overzichtelijk beeldmateriaal. Leuk weetje: websites met infographics generen maar liefst 12% meer bezoekers. Daarnaast worden infographics dertig keer meer gelezen dan platte teksten.

Redirect

Een redirect is een doorverwijzing van een webpagina naar een andere pagina.  Dit wordt vaak ingesteld bij pagina’s die niet meer bestaan of bij websites die een nieuwe URL hebben gekregen. In dit geval worden bezoekers die op de oude websitenaam zoeken doorgestuurd naar de nieuwe website.

Linkbuilding

Tijdens het linkbuildingproces wordt er op relevante websites een link naar uw website geplaatst. U kunt linkbuilding vergelijken met een aanbevelingssysteem: wanneer tien mensen zeggen dat kapper A de beste kapper in de omgeving is en dat kapper B niet goed knipt, bent u eerder geneigd om naar kapper A te gaan. Ook Google denkt op deze manier en neemt de aanbeveling mee in de ranking van zijn zoekresultaten.

Wilt u meer informatie over zoekmachineoptimalisatie of de mogelijkheden die iClicks Nederland biedt? Neem dan contact op via 088 – 425 4257 of stuur een e-mail naar info@iclicks.nl.

< Opvallende social media updates november 2016 5 redenen waarom u op uw eigen naam moet (blijven) adverteren >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Tim Hoksbergen

Online Marketing Consultant

Stevan Otting

Online Marketing Consultant