Uitgelicht social media-platform: Pinterest

1 Juni, 2016 11:18

U heeft er ongetwijfeld weleens van gehoord: Pinterest, één van de snelst groeiende social media-platformen. In januari 2016 had Pinterest 100 miljoen actieve gebruikers, waarvan 2 miljoen afkomstig zijn uit Nederland. Opvallend: ongeveer 80% van de gebruikers is vrouw. Dit social media-kanaal heeft nog niet hetzelfde aantal leden als Facebook en Twitter, maar kan alsnog bijzonder effectief zijn voor uw social media-campagne.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een digitaal prikbord waar leden afbeeldingen kunnen ontdekken en bewaren, oftewel ‘pinnen’. De leden richten hun digitale prikbord in met voor hun interessant beeldmateriaal, vaak onderverdeeld in verschillende borden die elk een apart thema hebben. De leden kunnen snel en eenvoudig afbeeldingen op Pinterest zoeken en pinnen op hun eigen prikbord. Daarnaast kunnen zij foto’s van externe websites - zoals uw website of webshop - bewaren op hun prikbord.

Wat kunt u er als ondernemer mee?

Vooral bedrijven met mooi fotomateriaal en onderscheidende producten kunnen behoorlijk wat zoekverkeer en conversie binnenhalen via Pinterest. Beeld speelt een steeds grotere rol in de manier waarop wij informatie tot ons nemen. De meeste Pinterestleden gebruiken Pinterest als een inspiratieplatform. Mensen doen inspiratie op voor bijvoorbeeld de inrichting van hun huis, de invulling van hun bruiloft of voor hun volgende vakantiebestemming. Daarnaast zijn de thema’s voeding, mode, gadgets en cosmetica erg populair op dit platform. Pinterest is dus – zeker in deze branches - een uitstekend medium voor de branding van uw bedrijf.

Gebruikers van Pinterest kunnen de prikborden van anderen bekijken en via de zoekfunctie afbeeldingen vinden die gerelateerd zijn aan een bepaald onderwerp. Als deze afbeeldingen afkomstig zijn van uw website, blijft de oorspronkelijke URL van de locatie van de afbeelding (bijvoorbeeld uw webshop of projectenpagina) behouden. Dit is ook het geval als deze afbeelding al meerdere malen door verschillende mensen gedeeld is. Op deze manier wordt uw afbeelding mét URL steeds meer verspreid: als men op de URL klikt, zorgt dit voor meer websiteverkeer en meer conversies

Meer websiteverkeer en conversie

Om het pinnen vanaf uw website makkelijker te maken, kunt u een Pinterest-deelbutton toevoegen aan de foto’s op uw website. Op deze manier kunnen de bezoekers de foto’s eenvoudig delen op hun Pinterestbord, met daarbij de URL naar uw website.

Branding

U kunt uw Pinterest-bedrijfspagina zo inrichten dat het de uitstraling krijgt die u bij uw bedrijf vindt passen. Verkoopt u bijvoorbeeld handgemaakte meubelen en wilt u deze ambacht extra benadrukken? Deel dan foto’s waarop te zien is dat u een tafel aan het maken bent. Ook kunt u een bord samenstellen met foto’s van andere Pinterestleden die ook lekker ambachtelijk bezig zijn.

Wilt u weten of Pinterest ook interessant is voor uw bedrijf? Of wilt u dat iClicks de Pinterest-werkzaamheden voor u uit handen neemt? Bel dan direct met 088 425 4257 of stuur een e-mail naar info@iclicks.nl. Als iemand een foto vanaf uw Pinterest bedrijfspagina ‘pint’, is het mogelijk om de borden van deze personen bekijken en zo een beter beeld te krijgen van de interesses van de doelgroep. Hier kunt u vervolgens op inspelen, door uw prikborden zo in te richten dat het aantrekkelijk is voor deze doelgroep om u te volgen.

< Opvallende social media updates november 2016 De toekomstige wijzigingen binnen Google AdWords >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Raimond Jonkhoff

Sales Manager

Don van der Helm

Online Marketing Consultant