Waarom Google Shopping interessant is voor u!

29 Januari, 2015 14:44

Google Shopping is hét onderdeel van Google Adwords waarmee bedrijven hun producten gemakkelijk kunnen vertonen. Deze productvermeldingen worden bij de zoekresultaten op Google naast of boven de Adwords advertenties weergegeven. Omdat er gebruik gemaakt wordt van productvermeldingen is Google Shopping zeer interessant voor webshops.

Een goed voorbeeld van deze productvermeldingen is te zien in onderstaande afbeelding, waarbij gezocht is op “sportschoenen”.

Bron: Google.nl

Wat is nodig om gebruik te kunnen maken van Google Shopping?

Om met de producten uit uw webshop te kunnen adverteren, moet u over het volgende beschikken:

  • Google Adwords account
  • Google Merchant Center account
  • Product Feed (wordt ingeladen via het Merchant Center account)

Een product feed is een bestand dat alle informatie bevat over de producten die u verkoopt.

Deze informatie heeft betrekking op de specificaties van de verschillende producten. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: producttype, naam van product, de prijs, de afmeting, voorraad en de staat van het product (nieuw of tweedehands).

Via het Merchant Center account kan de product feed ingeladen worden en vervolgens gekoppeld worden met het Adwords account.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

Adverteren door middel van productvermeldingen in Google Shopping is op veel vlakken effectiever dan de ‘normale’ tekstadvertenties. Enkele voordelen op een rij:

  • Het product is direct zichtbaar, hierdoor voorkomt u dat bezoekers uw website direct verlaten omdat het product niet voldoet aan de verwachtingen.
  • Doordat er op productniveau wordt geadverteerd, slaat de bezoeker een aantal stappen naar het zoeken van het product over. Wanneer er geklikt wordt op het product hoeft dit alleen nog maar aan het winkelwagentje toegevoegd te worden en kan er worden afgerekend.
  • De kosten per klik zijn over het algemeen lager in vergelijking met de traditionele advertenties.
  • Prijzen van de producten kunnen gemakkelijk worden vergeleken. Wanneer uw product het goedkoopste is, is de kans groot dat het product bij u gekocht wordt.
  • De productvermeldingen spreken tot de verbeelding, hierdoor is de kans groter dat er door de potentiële klant op geklikt wordt.

Google Shopping

Ontwikkelingen Google Shopping.

Google verbetert zich razendsnel, zo ook op het gebied van online productvermeldingen in Google Shopping. Hieronder staan een aantal recente ontwikkelingen:

  • 360 graden afbeelding: Door middel van 360 graden afbeeldingen is het binnenkort in Google Shopping voor de bezoeker mogelijk om uw product van alle kanten te bekijken. Dit geeft de bezoeker een nog duidelijker beeld van hoe uw product eruit ziet.
  • Voor lokale ondernemers zal het eenvoudiger worden om hun producten binnen Google Shopping aan te bieden aan mobiele klanten die dicht in de buurt zijn van het bedrijf of de winkel. Deze ontwikkeling stelt de verkoper in staat om zijn actuele voorraad aan te bieden via Google Shopping.

Wanneer een potentiële klant in de buurt van de winkel zoekt op een specifiek product, zal er worden aangegeven dat er zich een winkel of bedrijf in de buurt bevindt waar dit te koop wordt aangeboden. Dit geeft aan dat Google steeds meer gaat focussen op de mobiele koper, hierdoor wordt het steeds belangrijker voor ondernemers dat hun website en webshop mobielvriendelijk zijn.

Wilt u meer weten over Google Shopping en Google Adwords voor uw webshop klik dan hier. Onze online marketing consultants staan voor u klaar om u te voorzien van een passend en op maat gemaakt advies.

< Opvallende social media updates november 2016 Online marketing effectief voor het MKB >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Raimond Jonkhoff

Sales Manager

Don van der Helm

Online Marketing Consultant