Wat is remarketing en wat is het voordeel voor u?

23 Februari, 2015 14:36

Bezoekers die uw website of webshop bekijken, maar niets kopen of geen gegevens achterlaten. Een grote ergernis voor iedereen met een eigen website of webshop. Wat is hieraan te doen? Uiteraard is het belangrijk om een website te hebben die zich richt op conversies, die duidelijke pagina’s heeft en waar afrekenen gemakkelijk is.

Dat is echter niet genoeg. Recent onderzoek laat zien dat online shoppers gemiddeld twaalf websites bezoeken voordat ze overgaan tot een aankoop.

Een deel van uw potentiële klanten raakt u dus kwijt, het opnieuw benaderen van deze groep is zeer interessant omdat ze in het verleden al belangstelling hebben getoond in uw producten. Deze groep klanten is opnieuw te bereiken met remarketing.

Eenvoudig gezegd zorgt remarketing ervoor dat klanten die uw website hebben bezocht opnieuw benaderd worden. Het is dus eigenlijk een extra herinnering, die potentiële klanten in een laat stadium van het aankoopproces nogmaals aanspreekt.

Hoe werkt remarketing?

Klanten die terugkeren op uw website, dat klinkt goed. Maar hoe werkt het? Remarketing kan op verschillende manieren worden ingesteld. Zo is het mogelijk om bezoekers die producten in een winkelwagentje hebben geplaatst, maar niet afgerekend opnieuw te benaderen.

Daarnaast is het ook mogelijk om klanten die al een product hebben gekocht, bijvoorbeeld een smartphone, opnieuw te benaderen met accessoires zoals hoesjes of opladers. Met remarketing kunnen specifieke groepen bezoekers worden bereikt, met een op maat gemaakte advertentie.

Waar worden de advertenties vertoond?

De remarketing advertenties worden vertoond in  zowel het zoeknetwerk als het displaynetwerk van Google. Het displaynetwerk omvat een groot aantal websites die ruimte bieden voor beeldadvertenties. Zodra een eerdere bezoeker van uw website, die binnen het profiel valt waar u zich op richt, een website bezoekt met advertentieruimte zal uw advertentie vertoond worden. Hieronder staat een voorbeeld van een remarketingadvertentie op nu.nl.

Mogelijkheden voor remarketing

Naast de bezoekers die uw website of webshop bezoeken is het ook mogelijk om bezoekers die een bepaald product hebben bekeken, opnieuw te bereiken met het bekeken product. Dit wordt “dynamische remarketing” genoemd. Hieronder staat een voorbeeld van een dynamische remarketing advertentie.

Bovenstaande advertentie is een goed voorbeeld omdat het logo in de beeldadvertentie is verwerkt. Verder is de boodschap helder: We zien je graag weer terug.

Remarketing zonder dat het vervelend wordt

Veel mensen zijn bekend met agressieve campagnes na één keer een website te bezoeken wordt u wekenlang achtervolgd. Dit hoeft echter niet het geval te zijn, in Google AdWords zijn er verschillende instellingen die ervoor zorgen dat het aantal vertoningen per persoon zo beperkt mogelijk blijft, maar het aantal klikken zo hoog mogelijk. Hiermee is het mogelijk om remarketing op een positieve manier in te zetten zonder dat gebruikers zich eraan gaan storen.

Wilt u meer weten over remarketing voor Google Adwords klik dan hier. Onze online marketing consultants staan voor u klaar om u te voorzien van een passend en op maat gemaakt advies.

< Opvallende social media updates november 2016 Wat houdt een Google Penalty in? >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Don van der Helm

Online Marketing Consultant

Tim Hoksbergen

Online Marketing Consultant