Wordt TikTok hét nieuwe socialmediakanaal?
Ooit gehoord van TikTok? Het is een van de meest gedownloade apps van dit moment. De nieuwe app is een zeer populaire muziekvideodienst onder tieners. Playbacken, dansen, challenges, korte filmpjes, grappen uithalen, een meme maken: niks is te gek. Meer weten? Ontdek meer over deze nieuwe app en de mogelijkheden.
Eh TikTok, wat is dat?
Ondanks dat TikTok de meest gedownloade app van dit moment is, heerst er ook nog veel onwetendheid. We zetten de ins en outs voor je op een rijtje:
- TikTok is een Chinees videodeelplatform dat bestaat sinds 2016
- Inmiddels zijn er al meer dan 780 miljoen gebruikers over de hele wereld
- 80% van de TikTokkers (zo heten de gebruikers van TikTok) is jonger dan 18 jaar
- Dagelijks worden er meer dan 10 miljoen filmpjes online geplaatst
- Via de app deel je filmpjes terwijl je danst, zingt of playbackt
- De filmpjes kunnen variëren van 15 tot 300 seconden
- Na het online plaatsen van een video kun je als TikTokker video’s delen, liken en een reactie plaatsen
- Naast video’s is er de mogelijkheid om verschillende hashtag-challenges uit te voeren: doe de demovideo zo goed mogelijk na
- TikTok heeft eigen hashtags, filters en influencers
- Nederlandse influencers hebben al meer dan miljoenen volgers op TikTok
Is TikTok dan het nieuwe marketingkanaal?
Richt jij je op een jonge doelgroep? Dan is TikTok zeker een kanaal dat je goed in de gaten moet houden. Als organisatie kun je op drie manieren adverteren op TikTok:
1. Bereik kopen
Je kunt verschillende typen advertenties kopen. Zogeheten pre-roll ads die 3 tot 6 seconden duren en zichtbaar zijn voor een TikTok-video start. De tweede optie zijn vertical ads die getoond worden tussen de TikTok-video’s door. Ook overlay ads behoren tot de mogelijkheid. Deze advertenties zijn bovenaan een TikTok-video zichtbaar. En tot slot branded content en product placement. Dit zijn custom-made campagnes waar je perfect producten en/of events mee kunt promoten.
2. De samenwerking aangaan met een influencer
Influencers zijn massaal aanwezig op TikTok. Als organisatie kun je dus op een effectieve wijze heel veel bereik krijgen.
3. Een hashtag claimen & een hashtag-challenge starten
Je kunt hashtags direct kopen via TikTok. TikTokkers gaan vervolgens zelf aan de slag om met jouw ingezette hashtag de challenge te winnen.
Stay tuned en ga op ontdekkingstocht
Wanneer jij een jonge doelgroep hebt is TikTok dus zeker een interessant socialmediakanaal. Download de app, ontdek de mogelijkheden en deel de leukste video’s! Ondertussen houden wij de belangrijkste ontwikkelingen voor je in de gaten, zodat je niks hoeft te missen over deze trendy app.