Zo draagt bloggen pas écht bij aan de vindbaarheid van uw website

27 November, 2015 12:50

De basis van zoekmachine optimalisatie is het schrijven van goede content. Inderdaad, goede content brengt uitstekende resultaten met zich mee, maar met alleen goede teksten op uw website bent u er niet. Google hecht zeer veel waarde aan websites die op regelmatige basis verfrissend, actief en dus relevanter zijn dan statische websites. Bloggen kan dan uitkomst bieden.

Strategisch bloggen

Een blog schrijven is op zichzelf niet moeilijk, maar het blog waarde geven voor zowel bezoeker als Google is lastiger. Denk daarom goed na over wat uw doelgroep wil weten. Wat houdt hun bezig? Waar liggen hun interesses? Met de BLOG-methode kunt u strategisch bloggen, waardoor u zowel voor bezoeker als voor Google waarde creëert:

Boeien

Stel u voor dat u een ondernemer bent uit de tuinbranche. U weet dus alles over planten, potten, aarde, voeding en nog veel meer. Straal die autoriteit ook uit in uw blog. Zorg dat de informatie die u deelt uniek is. Schrijf over de laatste tuintrends of geef tips voor bijvoorbeeld een kleine tuin. Een valkuil is om een blog te schrijven dat overkomt als een reclamepraatje. Een blogbericht moet leuk, vernieuwend en vooral boeiend zijn.

Lokken

Wanneer u een blog heeft geschreven, dient u kritisch na te gaan of deze volledig voldoet aan uw wensen. Heeft u visuele content toegevoegd? Dat maakt het wel zo aantrekkelijk om het blog te lezen. Om lezers te ‘lokken’, kunt u de blog verspreiden op social media. Tip: vraag uw personeel om het blog te delen of te liken.

Organiseren

Om uw blogsectie te laten slagen, moet u regelmatig schrijven. Schrijven meerdere mensen? Zorg dan dat de uitstraling en de toon van alle blogs gelijk zijn. Maak tevens een planning waarbij op een vast moment een blog wordt gepubliceerd. Zodoende kunt u een band opbouwen met uw lezer en kunt u het bloggen structureren. Organiseren dus!

Google

Houd bij het bloggen het oorspronkelijke doel voor ogen: verfrissend zijn voor uw bezoeker én Google. In de vorige fasen heeft u de lezer al op de hoogte gebracht van uw blog. Uiteraard dient u ook Google te laten weten dat u een nieuwe blog heeft geschreven. Dat doet u onder andere door een aansprekende titel en tussenkoppen te geven. Ook het toevoegen van visuele content zorgt er voor dat uw blog beter zichtbaar wordt voor zoekmachines.

Meet daarnaast altijd de resultaten van uw blog met Google Analytics om na te gaan of uw onderwerp of thema succesvol is. Ook kunnen het aantal likes, views en retweets u veel vertellen over wat uw lezer boeit en bindt.

Kost bloggen niet teveel tijd?

Zinvol en strategisch bloggen vergt inderdaad veel van uw kostbare tijd. Goed plannen, brainstormen en analyseren kunnen het schrijven van een volgend blogbericht echter wel versnellen. Na verloop van tijd zult u zien dat bloggen een zeer goede bijdrage kan leveren voor de vindbaarheid van uw website. Toch is het ook belangrijk om in het achterhoofd te houden dat bloggen slechts één van de vele elementen van SEO is. Pas wanneer uw totale online aanwezigheid goed is ingericht en regelmatig onderhouden wordt, kunt u succes behalen met uw website.

< Opvallende social media updates november 2016 Google AdWords de basis: Display Netwerk >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Don van der Helm

Online Marketing Consultant

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant