Zo verbetert u uw lokale vindbaarheid
U denkt dat Google vooral bruikbaar is voor het vinden van grote (multi)nationale bedrijven? Fout. In plaats van de Gouden Gids of Telefoongids te raadplegen, gebruiken steeds meer mensen Google om lokale bedrijven te vinden. Steeds meer past de zoekmachine haar algoritme op deze ontwikkeling aan. Door hier niet op in te spelen, loopt u een hoop klanten mis.
De meest gemaakte fouten bij lokale zoekresultaten
De updates in het algoritme van Google hebben ervoor gezorgd dat veel websites langzaam maar zeker hun positie in de organische zoekresultaten hebben verloren. Als u niet hoog rankt op lokale zoekwoorden, dan zijn er een paar oorzaken aan te wijzen:
- Uw website is spammerig
- Uw content is mager
- U gebruikt uw zoekwoorden op de verkeerde manier
- Uw website bevat wel zoekwoorden maar geen content
- U gebruikt uw meta tags niet op de juiste wijze
- U probeert een te groot publiek aan te spreken
Als u weinig content heeft op uw website en zoekwoorden te sterk benadrukt in plaats van uw bezoekers te helpen dan zullen zoekmachines uw website overslaan. Google geeft sterk de voorkeur aan websites die betekenisvolle content creëren voor hun klanten in plaats van hen te overladen met zoekwoorden. Als u probeert een publiek aan te spreken dat zich bevindt buiten het gebied waar u actief bent, dan zal dat negatieve gevolgen hebben voor de zoekresultaten in het gebied waar u daadwerkelijk gevestigd bent. Een hogere positie in de organische zoekresultaten kan alleen bereikt worden door uw website relevant te maken voor uw bezoekers.
Verbeter uw website, verbeter uw lokale vindbaarheid
Er is een simpele regel om beter gevonden te worden via Google: zorg ervoor dat uw website nuttig is voor uw bezoekers. Hoe u dat voor elkaar krijgt?
- Schrijf content die activeert en een vraag beantwoordt
- Beantwoord 90% van de belangrijke vragen op uw homepagina
- Gebruik geen spammerige zoekwoorden!
- Optimaliseer de titels van de website
- Zorg ervoor dat uw website er grafisch goed uitziet
Als u meer ideeën nodig heeft om uw website beter te maken, stel uw klanten dan vragen. U kunt hiervoor een enquête gebruiken, maar waar u naar op zoek moet gaan is een antwoord op de vraag wat zij een goede website vinden en waarom zij dat vinden. Pas vervolgens het ontwerp en de indeling van uw website aan op basis van hun antwoorden.
Een andere manier om dit te doen is door naar uw concurrenten te kijken, zowel op lokaal als nationaal niveau. U bent immers ook een internetgebruiker en wat u handig vindt op een andere website, zullen uw bezoekers ook handig vinden op uw website.
Een ander belangrijk aspect voor lokale vindbaarheid is consistentie. U zou er op moeten letten dat alle vermeldingen op externe websites consistent zijn. Dat betekent dat overal hetzelfde logo, adresgegevens en omschrijving worden gebruikt. Zorg ervoor dat deze sites vermelden wat u daadwerkelijk doet en niet wat zoekmachines denken wat u doet. Een foutieve vermelding kan een negatief effect hebben voor de vindbaarheid, waardoor u eerder daalt dan stijgt in de zoekresultaten.
Heeft u hulp nodig om uw lokale vindbaarheid te verbeteren? Online marketing bureau iClicks heeft veel ervaring met het optimaliseren van websites met het oog op gebruiksvriendelijkheid én vindbaarheid. Heeft u interesse in wat wij voor u kunnen betekenen? Bel dan 088 425 4257 of mail naar info@iclicks.nl. Wij helpen u graag.