De overgang van Google Shopping naar een commercieel model wordt op 11 juni voltooid in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Japan, Italië, Spanje, Nederland, Brazilië, Australië, Zwitserland en Tsjechië. Na deze datum worden er geen gratis productvermeldingen meer weergegeven op Google Shopping en worden resultaten gerangschikt op basis van relevantie, met biedingen als aanvullende factor. De rangschikking van natuurlijke zoekresultaten op Google.nl verandert niet. We zijn ervan overtuigd dat dit nieuwe model, dat is gebaseerd op advertenties met productvermeldingen, grote en kleine verkopers helpt de juiste producten aan wereldwijde klanten te koppelen, het aantal klikken naar hun sites te verhogen en meer bezoekers naar kopers te converteren.
Een enorme opmars
We zijn zeer verheugd over de snelle invoering van Google Shopping door de wereldwijde community van verkopers. Momenteel worden er wereldwijd meer dan 1 miljard producten gepromoot op Google Shopping. Deze snelle opmars is grotendeels te danken aan de forse groei van het aantal deelnemende verkopers (waaronder veel aggregators en marktplaatsen). Het aantal deelnemers aan Google Shopping is met 300% gegroeid ten opzichte van vorig jaar. En ook het verkeer naar de verkopers is in het afgelopen jaar met 20% gestegen.
Succesverhalen van wereldwijde verkopers
We hebben veel succesverhalen gehoord van verschillende verkopers uit allerlei landen die dankzij het gebruik van Google Shopping fantastische resultaten hebben geboekt. Hieronder hebben we een aantal van de beste verhalen voor u op een rijtje gezet:
Frankrijk | eSearchVision hielp Vertbaudet, een winkel die gespecialiseerd is in kinderkleding en deco voor kids, met het opzetten van een campagne met productvermeldingsadvertenties. Via deze campagne wordt nu 7% van de omzet binnengehaald. |
Japan | Enigmo exploiteert een sociale online shop waar klanten uit Japan merkartikelen kunnen kopen van verkopers uit landen buiten Japan. Nadat Enigmo zijn gegevens op Google Shopping had geoptimaliseerd slaagde het bedrijf erin het aantal aanmeldingen van nieuwe klanten omhoog te brengen. |
Nederland | TuinFlora.com is een familiebedrijf dat bloembollen, zaden en planten exporteert naar Europese landen en de Verenigde Staten. Toen dit bedrijf besloot zijn producten voor de belangrijkste exportmarkten te promoten op Google Shopping, steeg de conversieratio met 20%. |
Verenigd Koninkrijk | Equimedia hielpWHSmith.co.uk, een winkel die onder andere boeken en kantoorartikelen verkoopt, zijn producten via advertenties met productvermeldingen te promoten op Google Shopping. Advertenties met productvermeldingen vormen 6% van de totale uitgaven aan PPC-advertenties (pay-per-click), maar genereren 10% van de omzet, wat leidt tot een totale ROI die 59% beter is dan met standaard tekstadvertenties. |
Duitsland |
Optimaal profiteren van Google Shopping
Net begonnen met advertenties met productvermeldingen? Of bent u op zoek naar meer geavanceerde optimalisatiestrategieën? Hieronder vindt u onze beste adviezen voor succes op Google Shopping. Lees de volgende tips en meld u aan voor een van onze geplande Hangouts On Air in uw land voor meer informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op de wereldwijde commerciële overgang van Google Shopping.
Nieuwe gebruikers van advertenties met productvermeldingen
Bestaande gebruikers van advertenties met productvermeldingen
Voor bureausNeem deel aan Google Engage en ontvang nieuws, trainingen en ondersteuning speciaal voor bureaus van team Google Shopping.
Meer hulp nodig? We staan graag voor u klaar. Bezoek het Helpcentrumof bel een van onze Shopping-specialisten in uw land (zie hieronder):
Geschreven door Sameer Samat, Vice President of Product Management, Google Shopping
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op