Het einde van de gemiddelde positie in Google Ads is in zicht. Vanaf september wordt alles anders en zie je niet meer welke gemiddelde positie je advertentie heeft. Of we dan nu ook gelijk moeten zeggen dat vroeger alles beter was… Laten we het erop houden dat aan al het goede ooit een eind komt, toch? Ondanks dat er een stukje nostalgie van Google Ads verdwijnt, vinden er gelukkig ook nieuwe ontwikkelingen plaats die het gemis van de gemiddelde positie een stukje dragelijker maken. Benieuwd wat er precies gaat veranderen en wat dit betekent? Ontdek het in ons blog.
Laten we eens dieper ingaan op het Google-fenomeen ‘de gemiddelde positie’. Want wat houdt het eigenlijk exact in? De gemiddelde positie is een statistiek binnen Google Ads die al meer dan vijftien jaar bestaat. De functie geeft weer wat de positie van je advertentie is in vergelijking met andere advertenties. De positie van een zoekadvertentie heeft grote invloed op het doorklikpercentage, de kosten per klik en de uiteindelijke conversie. Hoe hoger een advertentie staat in de zoekresultaten, hoe groter de kans simpelweg is dat bezoekers de advertentie aanklikken.
Het verschilt per zoekopdracht hoeveel beschikbare advertentieposities er zijn. Dit wordt voornamelijk bepaald door het aantal adverteerders op een bepaald zoekwoord. Wanneer er veel adverteerders zijn, zal je sneller vier advertenties boven de organische zoekresultaten te zien krijgen.
De gemiddelde positie geeft weer op welke positie jouw advertentie staat. Een gemiddelde advertentiepositie van 2 betekent dus dat je advertentie in de top zichtbaar is. Het kan wel zo zijn dat je advertentie honderd keer op positie 1 is vertoond en honderd keer op positie 3. Ondanks dat de advertentie dan nooit op 2 heeft gestaan krijgt het wel deze gemiddelde positie.
Steeds vaker geeft de gemiddelde positie een vertekend beeld. Zo geeft de functie aan welke positie je advertentie heeft in vergelijking met andere advertenties, maar dit betekent niet direct dat het ook de exacte plek is waar de advertentie wordt gegeven. Volg je het nog? Hieronder geven we een voorbeeld.
Stel je hebt volgens Google een gemiddelde positie van 1. Dat is top, want je staat dus bijna altijd boven je concurrenten! Als je nu niet opvalt… Maar let op: een gemiddelde positie van 1 betekent niet dat je advertentie ook altijd bovenaan de pagina (dus boven de organische zoekresultaten) getoond wordt. Bij sommige zoekwoorden verschijnen er namelijk alleen advertenties onder de organische resultaten. Ondanks dat je de eerste positie hebt, is de advertentie dus pas onderaan de pagina zichtbaar. Om aan dit vertekende beeld voorgoed een einde te maken, verdwijnt de gemiddelde positie.
Gelukkig betekent de verdwijning van de gemiddelde positie niet dat we niet meer kunnen inzien hoe prominent een advertentie aanwezig is. Google ruilt de huidige statistiek namelijk in voor vier nieuwe positiestrategieën. De nieuwe statistieken geven inzicht in hoe vaak je advertentie bovenaan de pagina of boven de organische resultaten staat. Deze statistieken geven een veel realistischer beeld over de weergave van je advertenties. Ontdek meer over de nieuwe strategieën:
De eerste 2 statistieken geven weer op welke locatie een advertentie wordt vertoond.
De laatste twee statistieken laten zien of een advertentie de potentie heeft om de toppositie te bereiken. Het budget, de kwaliteitsscore en biedingen zijn hierbij van toepassing.
Hopelijk hebben we je genoeg troost kunnen bieden in deze blog. En natuurlijk klinkt het ook allemaal wel wat erger dan het eigenlijk is, want de nieuwe ontwikkelingen vangen het verlies perfect op. De advertenties aan de rechterzijde en het oude interface van AdWords zijn we immers ook alweer bijna vergeten.
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op