Je hebt er ongetwijfeld al wel eens iets over gehoord: ChatGPT. Maar wat is het precies en wat betekent het voor jou als onderneming of klant van iClicks? We vertellen je er graag meer over. Geen tijd om het hele blog te lezen? Bekijk dan hieronder de belangrijkste bevindingen.
ChatGPT en AI is al enige tijd hét onderwerp in marketingland. Maar wat is het nou precies en wat kunnen we ermee? Hierbij een korte samenvatting.
ChatGPT is een krachtig taalmodel ontwikkeld door OpenAI, dat ontworpen is om gebruikers snelle en betrouwbare antwoorden te geven op vragen over een breed scala aan onderwerpen. Het model is getraind op enorme hoeveelheden text data, waardoor het in staat is om relevante informatie te communiceren met de gebruikers van de tool. Het gebruik van ChatGPT is daarmee dus een efficiënte en handige manier om snel informatie te krijgen en vragen te beantwoorden.
ChatGPT werkt op basis van transformatieve generatieve deep learning. Het maakt gebruik van een reeks neural networks om te begrijpen en te reageren op input van de gebruiker. Wanneer een gebruiker een vraag stelt, analyseert ChatGPT de context en gebruikt vervolgens zijn kennis over taal en het onderwerp om een relevant en samenhangend antwoord te geven. Het model leert continu door te worden getraind op nieuwe data en verbetert zo steeds zijn prestaties en nauwkeurigheid.
Nee, we hoeven niet bang te zijn dat ChatGPT het werk van bijvoorbeeld Content Specialisten overbodig maakt. ChatGPT is namelijk ontworpen om het menselijke werk te ondersteunen en te vergemakkelijken, niet om het te vervangen. Het verstrekt snel en efficiënt informatie en automatiseert taken die eerder door mensen uitgevoerd moesten worden, maar het vervangt niet de menselijke expertise en creativiteit die nodig is voor complexe beslissingen en het toespitsen van teksten op de schrijfwijze voor onze klanten.
Bovendien blijft het menselijk oog en toezicht nodig om de kwaliteit en nauwkeurigheid van de antwoorden van ChatGPT te controleren. We mogen dus rustig zeggen dat ChatGPT een hulpbron is die mensen ondersteunt bij het uitvoeren van hun werk, in plaats van een vervanging daarvan.
Ook bij iClicks kunnen we niet om het gebruik van ChatGPT heen. Belangrijk om te weten is dat we de automatisch gegenereerde informatie te allen tijden controleren en finetunen, zodat de teksten altijd perfect aansluiten op de schrijfwijze en doelgroep van onze klanten. Dit betekent dat we geen enkele tekst zomaar overnemen en gebruiken op onze SEO-geoptimaliseerde pagina’s.
John Mueller (de Search Advocaat van Google) gaf eerder aan dat alle content die automatisch gegenereerd wordt door AI-tools, zoals ChatGPT, tegenstrijdig zijn met de richtlijnen van de zoekmachine. Nu geeft Google aan niet langer tegen automatisch gegenereerde teksten te zijn, zolang ze maar waardevol voor de bezoekers van de website zijn. Google doelt hiermee op de “Helpful Content Update” waar we eerder een blog over schreven. Als je pagina’s door ChatGPT laat schrijven om de website mee te vullen, zal dit worden afgestraft. Als je de tool gebruikt als inspiratiebron en de tekst niet letterlijk overneemt, zal er vooralsnog niet veel aan de hand zijn.
Heb jij al eens getest met deze handige tool, maar wil je toch gebruik maken van de expertise van onze specialisten? Plan een sparsessie met ons in. Onze ervaren specialisten geven je graag advies over de beste strategie voor je website.
Onze blogartikelen
Met zo’n groot team aan specialisten en vakidioten verzamelen we veel tips. Deze zetten we graag voor je op een rij in onze blogartikelen. Lees ze hier.
Volg ons op