4 manieren om de klantenreis te beïnvloeden met Google AdWords

19 Februari, 2018 09:13

De klantenreis is de reis die jouw klanten afleggen voordat ze overgaan tot een besluit in de vorm van een aankoop. Deze reis leidt langs diverse onlinekanalen en websites. Adverteerders kunnen deze reis manipuleren met behulp van verschillende marketingtools. Google AdWords is zo’n tool en biedt veel mogelijkheden. De reis van de klant wordt verdeeld in vijf fases: bewustwording, bekendheid, overweging, aankoop en loyaliteit. In deze blog behandelen wij vier van de vijf fases van de klantreis waaraan Google AdWords kan bijdragen.

Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de highlights:

  • Gebruik beeldadvertenties om bekendheid en bewustwording te creëren voor je producten.
  • Met unieke en creatieve tekstadvertenties val je op tijdens de zoektocht binnen de zoekmachine van Google.
  • Google shopping is ideaal om de keuze en overweging van de klant op basis van prijs te beïnvloeden.
  • Door klanten te herinneren aan jouw aanbod met behulp van een Google re-marketing campagne is er toch nog kans op een extra conversie.

1. Het Google Display Netwerk

Binnen het Google Display Netwerk maak je als adverteerder gebruik van beeldadvertenties om bewustwording te creëren bij een specifieke doelgroep; jouw doelgroep. Veel websites als blogs, kranten en reviewwebsites bieden beeldadvertentieruimte aan. Deze ruimte kan je inkopen met het Google Display Netwerk en gebruiken om je producten te promoten. Je creëert hiermee dus bewustwording en naamsbekendheid (branding) voor het product dat jij wil promoten.

Figuur 1: Google Display Advertenties | Bron: https://support.google.com/adwords/answer/2580399?hl=nl&ref_topic=3121944

Meer informatie over het Google Display Netwerk kan je hier vinden: https://youtu.be/omXFdKYLRW0.

2. Het Google Search Netwerk

Het Google Search Netwerk wordt gebruikt om net als in het Google Display Netwerk bewustwording en naamsbekendheid te creëren bij jouw doelgroep tijdens hun zoektocht naar producten die jij aanbiedt. Het verschil zit hem alleen in de manier van adverteren. Waar je in het Google Display Netwerk gebruikmaakt van beeldadvertenties, maak je binnen het Google Search Netwerk gebruik van tekstadvertenties. Je probeert je producten zo goed mogelijk te omschrijven in de tekstadvertentie, zodat deze aansluiten bij de zoekopdracht van de consument. Creativiteit en diversiteit zijn bij het schrijven van een tekstadvertentie belangrijk; je wilt immers niet met dezelfde advertentie adverteren als je concurrenten. Maak dan ook bij het schrijven van de advertenties gebruik van jouw USP’s (Unique Selling Points).

Figuur 2: Een advertenties binnen het Google Zoeknetwerk | Bron: https://support.google.com/adwords/answer/2580399?hl=nl&ref_topic=3121944

Meer informatie over het Google Search Netwerk kun je hier vinden: https://youtu.be/LNADfQzGu68.

3. Google Shopping advertenties

De eerste twee methodes zijn vooral bedoeld om bekendheid en bewustwording te vergroten binnen de reis van de klant. Google Shopping advertenties gaan een stap verder. Met deze advertenties ga je direct de producten uit je webshop promoten. De klanten zijn zich inmiddels bewust geworden van het assortiment en overwegen om een aankoop te doen. Google Shopping advertenties kunnen dit aankoopproces versnellen. De klanten krijgen namelijk direct het product te zien waar zij naar zoeken, inclusief de prijs en een afbeelding. Komt dit overeen met hun zoekopdracht en zijn er geen andere kapers op de kust die een gunstigere prijs hebben? Dan is de kans groot dat de bezoeker overgaat tot een aankoop.

Meer informatie over Google Shopping Advertenties kun je hier vinden: https://youtu.be/xIil1YlBMOw.

4. Google Remarketing campagnes

De klant heeft tijdens zijn reis je website bezocht en diverse producten bekeken. Met een Google remarketing campagne kun je deze klant weer terughalen naar je website: wederom met behulp van beeldadvertenties, maar dan met een andere boodschap. Je wilt immers dat de klant terugkomt naar de website.

Met de boodschap moet je de klant ervan overtuigen om jouw aanbod opnieuw in overweging te nemen. Dit kun je natuurlijk het beste doen door je meest unieke onderscheidende kwaliteiten te benoemen of door een leuke promotiekorting te gebruiken. Als de klant is overtuigd, zal hij vast en zeker bij je terugkomen en misschien toch dat ene product bij je kopen.

Wil jij met Google AdWords ook meer invloed uitoefenen op de reis die jouw klanten maken? Wij helpen je graag met het creëren van de juiste strategie. Neem contact op via sea@iclicks.nl of bel 088 425 4220.

< Is jouw website al klaar voor de AVG – de nieuwe privacywetgeving? Facebook gaat op de schop: wat betekent dit voor jouw bedrijf? >

Samenwerken met iClicks?

Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 17.30 uur.

Sebastiaan Pool

Online Marketing Consultant

Don van der Helm

Online Marketing Consultant